گفتمان نفرت پراکنی (Hatespeech) چیست؟ گفتمان برپایه ‌نفرت، بیان عمومی نفرتی است که سبب گسترش، تحریک، ترویج و توجیه نفرت، تبعیض یا خصومت نسبت به یک گروه خاص می‌شود. افرادی که این‌گونه اقدام به بیان نفرت می‌کنند، باعث می‌شوند تا تحمل پذیری عمومی، نسبت به یک گروه خاص کاهش پیدا کند که به نوبه خود باعث حملات بیشتر نسبت به گروه‌های مذکور می‌شود.
گفتمان نفرت پراکنی به راحتی باعث ایجاد جرائم ناشی از نفرت می‌شود. جرم ناشی از نفرت، هرگونه جرمی است که افراد را به خاطر اینکه متعلق به یک گروه خاص هستند یا “تصورمی‌شود” که متعلق به یک گروه خاص هستند، مورد هدف قرار می‌دهد. جنایات می توانند به شکل های مختلفی ظاهر شوند: تهدید فیزیکی و روانی، اخاذی، آسیب مالی یا جانی، تجاوز، خشونت و قتل.
گفتمان نفرت پراکنی و جرمِ ناشی از نفرت بر علیه اعضا جامعه اقلیت جنسی و جنسیتی (شامل همجنس‌گراستیزی، ترنسجندرستیزی، دوجنس‌گراستیزی) نوعی خشونت و تبعیضِ آشکار علیه افراد به دلیل گرایش جنسی یا هویت جنسیتیشان است که نقض آشکار حقوق انسانی آن‌هاست.
بسیار اهمیت دارد که فعالان مدنی و مقامات در همه‌ی جوامع با چنین گفتمان‌هایی که ایجاد کننده نفرت و جرائم ناشی از نفرت هستند مقابله جدی کنند. دولت ایران نیز با وجود مسئولان و قوانین همجنس‌گراستیز و ترنسجندرستیزی که دارد از این قائده‌ مستثنی نیست و وظیفه‌ی هر فرد آگاه و طرفدارِ حقوق بشری است که نسبت به گفتمان نفرت و جرائم ناشی از نفرت، واکنش نشان دهد و با آن مبارزه کند.
براساس بررسی که در سال ۲۰۱۲ توسط آژانس حقوق بنیادی (FRA) انجام شده است از هر چهار فرد عضو جامعه رنگین کمانی یک نفر در طول ۵ سال گذشته حداقل یک بار خشونت فیزیکی/جنسی یا تهدید را تجربه کرده است.
به طور کلی هدف از جرم‌های ناشی از نفرت و گفتمان نفرت پراکنی، انزوا و کاهشِ ارزش افراد متعلق به یک گروه اجتماعی خاص است تا به دنبال کاهش ارزش هویت این افراد، آن‌ها به اهداف راحتی برای تبعیض، خشونت، آزار و نقض حقوق انسانیشان تبدیل شوند و وظیفه‌ی انسان‌های آگاه است که مانع از این بی‌ارزش شدن هویت و جان و مال انسان‌ها شوند. چرا که همه‌ی ما آزاد و برابر زاده شده‌ایم و همه‌ی ما حقوق انسانی یکسانی داریم.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com