بسمه تعالی
تذکری در قالب نقد به آقای دکتر صادق زیباکلام.
در جلسه مناظره با حضور آقایان دکتر زیبا کلام و دکتر قدیری ابیانه پیرامون «مستند قائم مقام» که در سایت واحد تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به تاریخ ۱۳۹۶/۹/۲۰ آمده است دکتر زیباکلام می گوید که در پیش نویس قانون اساسی ولایت فقیه نبود و امام خمینی آن پیش نویس را برای علمای قم فرستاد که نظر بدهند و علما آن را دیده و گفتند خوب است. و آیت الله منتظری ولایت فقیه را در مجلس خبرگان قانون اساسی خلق کرده و به دنیا آورد.( این اظهارات در دقیقه ۶۲ این مناظره آمده است)
ملاحظاتی پیرامون اظهارات فوق:
۱_علما و مراجع تقلید وقت با مطالعه پیش‌نویس قانون اساسی اولیه خواهان طرح مسئله ولایت فقیه در قانون اساسی بوده‌اند. توجه کنیم که نه تنها مراجع تقلید آن ایام( آیات عظام،گلپایگانی،شریعتمداری و نجفی مرعشی) علمایی چون آیت الله مکارم شیرازی، سید عبدالحسین دستغیب، سید عبدالله شیرازی و تعدادی از روشنفکران مذهبی، نهضت آزادی، ابوالحسن بنی صدر و … ولایت فقیه را مطرح کرده‌اند.
در همین ارتباط اینجانب مقاله‌ای تحت عنوان« پیش شرط های نقد انقلاب»نوشتم که در روزنامه بهار به تاریخ ۱۸ /۱۱/ ۱۳۹۱ چاپ و منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به اینترنت و تایپ عنوان «پیش شرط های نقد انقلاب» آن را مطالعه کنند.

۲_این اظهارنظرهای علما، مراجع تقلید و روشنفکران مذهبی از تاریخ ۱۱/ ۱۱/ ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸/۵/۳ میباشد. و افتتاح مجلس خبرگان قانون اساسی در تاریخ
۲۸ /۵/ ۱۳۵۸ می باشد. لذا اینکه گفته شود تا افتتاح مجلس خبرگان خبری از ولایت فقیه نبود، سخنی در تضاد کامل با اسناد موجود می باشد.
۳_اینکه گفته شود آیت الله منتظری ولایت فقیه را طرح و به تعبیر آقای زیباکلام به دنیا آوردش نیز با کتاب مشروح مذاکرات قانون اساسی کاملاً در تضاد است. زیرا با مراجعه به کتاب مذکور خواهیم دید که در همان جلسات اولیه مجلس خبرگان قانون اساسی تعدادی از اعضای مجلس خبرگان ولایت فقیه را مطرح کرده‌اند.
۴_با عنایت به مشاهده مواضع و جهت‌گیری‌های آقای دکتر زیباکلام که نشان از حقیقت خواهی و حق جویی ایشان می باشد از ایشان انتظار می رود که با مراجعه به اسناد مربوطه در تصحیح اظهارات خودشان اقدام لازم را اعمال نمایند.

علی اصغرکیمیایی
۲۳/۹/۱۳۹۷

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com