احساس تنهایی پاسخی پیچیده و عمدتاً ناخوشایند به انزوا یا کمبود هم‌صحبت است. این پاسخ معمولاً شامل احساس اضطراب از کمبود ارتباط و اشتراک با دیگران به وجود می‌آید. احساس تنهایی ممکن است حتی وقتی‌که فرد در جمع حضور دارد یا روابط اجتماعی خوبی دارد، نیز بروز کند. تنهایی می‌تواند حاصل عوامل مختلفی چون عوامل اجتماعی، ذهنی و احساسی باشد.
سه نوع تنهایی در روان‌شناسی تعریف شده است:
«تنهایی موقعیتی» تنهایی است که به علت تغییر مکان اتفاق افتاده و موقت است. در این شرایط فرد نیاز دارد شبکه اجتماعی خود را در محیط جدید بسازد و دوستان جدیدی پیدا کند.
گاه «تنهایی رشدی» رخ می‌دهد یعنی فرد در شبکه‌ی اجتماعی خود نیاز به‌تنهایی دارد تا بتواند به رشد و استقلال برسد.
«تنهایی درونی» هم زمانی است که انسان بعضی مهارت‌ها یا اعتمادبه‌نفس کافی را ندارد و درنتیجه موفق نمی‌شود روابط معنادار و عمیقی با دیگر افراد ایجاد کند.
پژوهشی که توسط “کو-آپ” و “صلیب سرخ بریتانیا” انجام شده، نشان می‌دهد که بیش از ۹ میلیون نفر به شکل خصوصی اذعان کرده‌اند که “همیشه یا اغلب تنها هستند”؛ اما دو سوم هرگز به شکل عمومی به داشتن این مشکل اعتراف نخواهند کرد.
شاید بتوان کلید مبارزه با تنهایی را در این سه مورد جستجو کرد:
۱. بخشی از گروه‌های اجتماعی بزرگ‌تر شوید و به دنبال فعالیت‌های گروهی موردعلاقه خود بگردید.
۲. تعاملات مکرر و بدون برنامه‌ریزی با دیگران داشته باشید. قرارهای کاری نمی‌توانند تنهایی شما را از بین ببرند در عوض به دنبال این باشید که اگر موقعیتی ناگهانی برای هم‌صحبتی با یک دوست یا ایجاد یک دوستی جدید پیش آمد آن را بپذیرید.
۳. داشتن دوستی عزیز و قابل‌ اعتماد که بتوانید چالش‌ها، دردها و حرف دل خود را با او به اشتراک بگذارید.
در رابطه با تنهایی کلیشه‌های زیادی وجود دارد اما یکی از اشتباه‌ترین آن‌ها این است که افراد متأهل تنهایی را تجربه نمی‌کنند و در عوض مجرد ماندن یعنی تنها ماندن تا آخر عمر! این تفکر اشتباه است متأهل بودن یک سپر حفاظتی در برابر تنهایی نیست یادمان باشد شما می‌توانید پرمشغله باشید، اطرافتان پر از آدم باشد و هنوز احساس تنهایی کنید.
تنهایی ربطی به درون‌گرا یا برون‌گرا بودن افراد هم ندارد. مورد سوم مبارزه با تنهایی را که پیش‌تر گفتیم، به یاد بیاورید و سپس دو نفر را تصور کنید که یکی فقط یک یا دو دوست صمیمی دارد اما به دلیل معاشرت سالم و دوطرفه با این افراد، اصلاً احساس تنهایی نمی‌کند. نفر دوم اما مدعی است که با سی نفر رابطه دوستی دارد اما نمی‌تواند حتی با یک نفر از این سی نفر، گفتگویی صمیمی در مورد مشکلات، آرزوها یا زندگی خود داشته باشد! به نظرتان کدام فرد احتمال بیشتری دارد تا واقعاً احساس تنهایی ‌کند؟
اگر احساس تنهایی می‌کنید، بدانید که تنها نیستید. افراد زیادی این حس را تجربه می‌کنند حتی اگر به روی خود نیاورند. احساس تنهایی موقعیتی است که با کمی تلاش و مطالعه در رابطه با راه‌های چگونگی ایجاد، حفظ و عمیق کردن ارتباط با دیگران می‌توانید بر آن غلبه کنید.

راههای ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com