در شماره دوازده نیمرخ خواهید خواند:

امیدوارم که تلاش مشترک ما و شما، چهره ی جنگی، خشن و مرد سالار افغانستان را تبدیل کنیم و روزی شود که یک زن به رهبری افغانستان برسد و ما معیارهایی را که حتما مربوط یک قوم مشخصی باشی مربوط یک جنس مشخصی باشی تا در رهبری کشور انتخاب شوی را تغییر بدهیم تا زمینه‌ای فراهم شود که انسان این سرزمین که از جنس زن است، روی کار بیاید. برای تحقق این عدالت کارمی کنیم. (مصاحبه با فوزیه کوفی، امنه امید)

خودکشی به معنای از بین بردن و نابودی است و به عنوان پدیده‌یی که بر روح جمعی خانواده‌ها و جوامع تاثیر منفی و آزاردهنده می‌گذارد، از دیر باز بدینسو گزارش‌هایی از ارتکاب آن اخبار شده است. با وجود تمامی تلاش‌هایی که در قسمت علوم صنعتی و ایجاد رفاه زندگی صورت گرفته است، این رفاه باعث نشده تا از انجام عمل خودکشی در جوامع … (چرا خودکشی زهرا بازتاب گسترده داشت. رحمت الله رسا)

در افغانستان بیشتر فعالان زن و نهادهای مدافع حقوق زنان تلاش می‌کنند تا در این کمپین ۱۶ روزه مردم را نسبت به ماهیت خشونت‌های نظام‌مند علیه زنان آگاه کنند. یک شیوه‌ای تجلیل از این مناسبت کلیشه‌ای در افغانستان نگارش تجربه‌های شخصی از رفتار‌ها و مصادق خشونت‌آمیز در برابر زنان است. به گونه‌ای که این روزها مردان زیادی از اعمال خشونت‌هایی که در خانه، خیابان … (سهراب سروش، حذف یا حفظ تراژدی)

در این آشفته بازار که بازار ادب و فرهنگ رو به کسادی است، آدم های متعهدی با حس زیبایی شناختی و شناخت رسالت اجتماعی شان دست به خلق آثار گرانب‌های هنری و ادبی میزند، معصومه رها یکی از این چهره هاست، زنی که تلخ کامی های فراوانی را تجربه کرده است و اکنون دست به قلم میبرد و شعر میسراید. (شاعر تلخ سرا، لطیفه تابش)

در پدیده تن فروشی(زنان و مردان) یا روسپی گری پیش از آنکه ما با یک عمل روبه رو باشیم، با بازی واژه‌ها، بازی زبانی و عبارات صیقل خورده اخلاقی شده به ظن تمدن روبرو هستیم. از همین رو قصد دارم، تن فروشی را نه باز تعریف کلیشه‌ای کنم و نه به قضاوت در مورد ان برخیزم. (تن کالای جنسیتی شده، تهمینه تومیرس)

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com