ماف نیوز: بازداشت یک فعال مدنى در سنندج مرتبط با انتقاد از اُرگانهای دولتی و امنیتی نسبت به «کُندبودن کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه»، با احضار و تهدید یک تن در بوکان و بازجویی از یک تن دیگر در سقز همراه بود.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «شهرام فرهادی» یکی از فعالین مدنى سنندج در روز ۲۵ آبان ۱۳۹۶ درحین بارگیری کمکهای مردمی به زلزله‌زدگان کرمانشاه توسط نیروهای حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران در این شهر بازداشت گردید.

شهرام فرهادی که در سالهای گذشته هم در رابطه با جمع‌آوری کمکهای مردمی به آوارگان شنگال و کوبانى تحت فشار قرار گرفته بود، پنجشنبه بیست و پنج آبان در مقابل دفتر حزب وحدت ملی در سنندج بازداشت شده است.

در همین رابطه یک فعال مدنی در سقز به نام «امیر موسی‌پور» که پیشتر هم سابقه‌ی بازداشت داشته است، از سوی اطلاعات این شهرستان احضار شد. احضار او به علت انتقاد از اُرگانهای دولتی در رابطه با «کُندبودن کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه» بوده است.

وی آخرین بار در روز ۲۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در منزل شخصی‌اش در سقز از سوی نیروهای وابسته به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات سقز با اتهاماتی سیاسی مرتبط با احزاب کُردی بازداشت گردیده و نهایتا بعد از دو ماه در فروردین ۱۳۹۶ با قید وثیقه آزاد شده بود.

در خبری دیگر نیروهای اطلاعاتی بوکان «حسن معروفی» را احضار و به وی هشدار داده‌اند که باید جنازه‌ی ابوبکر معروفی را شبانه به خاک بسپارند و از تجمع مردم در مقابل درب منزل‌شان جلوگیری کنند.

ابوبکر معروفی، شامگاه ۲۵ آبان‌ماه در حین امدادرسانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه به علت سانحه‌ی رانندگی در جاده‌ی ثلاث‌باباجانی جان خود را از دست داد. در پی آن به هنگام بازگرداندن جنازه‌ی وی به بوکان، تنش‌هایی میان معترضین نسبت به عملکرد دولت در رابطه با وضعیت زلزله‌زدگان کرمانشاه و نیروهای انتظامی روی داده بود.

زلزله‌ای ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله در ۳۲ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون طبق اعلام خبرگزاریهای دولتی، قریب به ۵۰۰ کشته و ۹۳۸۸ مصدوم در استان داشته است و بیشترین قربانیان در مسکن مهر سکونت داشته‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com