هنوز چند روزی از برگزاری نظرسنجی برابری ازدواج در استرالیا نگذشته است. در این نظرسنجی ۶۱.۶ درصد افراد به برابری ازدواج پاسخ آری گفتند. البته این به معنای قطعی شدن قانون ازدواج افراد همجنس در استرالیا نیست زیرا تصمیم گیرنده نهایی پارلمان این کشور است؛ اما قطعا دولت‌مردان در یک حکومت دموکراتیک و شفاف نمی‌توانند برخلاف خواسته‌ی اکثریت جامعه عمل کنند.
حتما برای شما هم پیش آمده که با افرادی برخورد کنید که شاید بگویند با همجنس‌گرایان مشکلی ندارند اما مخالف برابری ازدواج برای آن‌ها هستند و برای این اعتقاد تبعیض‌آمیز خود نیز دلایلی داشته باشند. در ادامه قصد داریم از علل ضرورت برابری ازدواج برای همه‌ی اقشار جامعه فارغ از نژاد، جنس و جنسیت صحبت کنیم تا شاید این موارد به گوش افراد این‌چنینی برسد و متوجه عقیده نادرست خود شوند.
افرادی که موفق می‌شوند تا ازدواج خود را به صورت قانونی ثبت کنند از مزایای زیادی بهرمند می‌شوند که غیرقابل چشم‌پوشی است. تنها بخش کوچکی از این مزایا این‌ها هستند:
اجازه ملاقات شریک زندگی در بیمارستان، تصمیم‌گیری در مورد مسائل پزشکی شریک زندگی زمانی‌که او قادر به تصمیم گیری نیست، دریافت حقوق بازنشستگی شریک زندگی پس از فوت وی و هزاران مورد مالیاتی و خدمات اجتماعی دیگر.
نابرابری در ازدواج برای افراد همجنس نوعی تبعیض ناعادلانه علیه آن‌ها است و سبب می‌شود تا در مسائل قانونی و حقوقی با آن‌ها مانند شهروندان درجه دو برخورد شود. همچنین هنگامی‌که در یک جامعه گروهی از افراد جامعه از نظر قانونی با تبعیض مواجه می‌شوند این خود به ایجاد کلیشه‌های منفی، قضاوت‌های نادرست و تبعیض و ستیز بیشتر علیه این گروه اجتماعی کمک می‌کند.
یک تحقیق از دانشگاه ماساچوست آمریکا دریافت که افراد همجنسی که موفق شده‌اند با هم ازدواج قانونی کنند، گزارش داده‌اند که این مسئله باعث افزایش مسئولیت پذیری و تعهد در آن‌ها شده است. مشارکت‌کنندگان در تحقیق باور داشتند اکنون از منظر قانونی از حقوق کودکانشان بهتر محافظت می‌شود و زندگی خانوادگی آن‌ها ثبات بیشتری دارد و اینکه ازدواج آن‌ها باعث شده تا خانواده و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنند، رابطه‌ی آن‌ها را بیشتر به رسمیت بشناسند.
وقتی گروهی از افراد جامعه از حقوق اولیه خود محروم می‌شوند و یا بین آن‌ها و دیگر افراد جامعه تبعیض اعمال می‌شود این دیدگاه ایجاد می‌شود که این گروه اجتماعی دارای ارزش و احترام نیستند که این مسئله خود باعث ایجاد انواع تبعیض بیشتر، همجنس‌گراستیزی و برخوردهای بد می‌شود.
تحقیقات زیادی رابطه‌ی بین ممنوعیت ازدواج افراد همجنس و افزایش سطح اضطراب و استرس زوج‌های همجنس و کاهش عزت نفس آن‌ها را نشان می‌دهند. که این موارد خود منجر به ایجاد مشکلات سلامتی جسمی و روانی بیشتری برای این گروه اجتماعی مورد تبعیض واقع شده، می‌شود.
مشخصاً اقلیت‌های جنسی ساکن ایران راه‌درازی در پیش دارند تا به تمام حقوق اولیه خود برسند و اولین قدم حقوقی در این راستا جرم زدایی از روابط جنسی و عاطفی بین دو همجنس است. قطعا روزی در کشور ما هم جنبش اقلیت جنسی به جایگاهی خواهد رسید که برای ازدواج برابر تلاش کند. چه بهتر که از هم‌اکنون نشان دهیم خواسته‌ی ما برابری کامل با دیگر شهروندان یک جامعه آزاد و دموکراتیک است. باید دانسته شود، ما انسان هستیم و برخورداری از حقوق اساسی بشر حق ماست.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com