ماف نیوز: «خبات دهدار» فعال مدنی در زندان مرکزی سنندج مشغول سپری‌کردن ۵ سال و سه ماه حبس خود است. اتهام وی «عضویت در یکی از احزاب کُردی» بوده است.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، خبات دهدار که از سوی دادگاه عمومی سنندج به ۵ سال و ۳ ماه حبس تعزیزی محکوم گردیده است، با احتساب مدت زمان بازداشت قبل از صدور حکم تاکنون نزدیک به یک سال و نیم از مجموع مدت محکومیتش را سپری کرده است.

«خبات دهدار»


وی در اوایل سال ۱۳۹۵ توسط توسط شعبه‌ی ۱۰۴ دادگاه عمومی سنندج به اتهام «عضویت در یکی از احزاب کُردی» به پنج سال و سه ماه زندان محکوم شده و روز یکشنبه ۲۳ خرداد همان سال از سوی دادگاه احضار و برای تحمل حبس به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید.

محکومیت وی از سوی دادگاه عمومی مغایر با ماده ۳۰۳ تشکیلات و صلاحیت دادگاههای کیفری است که طبق آن، دادگاه انقلاب به جرائم «اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی، محاربه و افساد فی الارض» و مواردی از این دست رسیدگی میکند.

در ایران، عموما صدور حکم برای متهمین به عضویت در احزاب کُردی با استناد به ماده‌ی ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی در رابطه با همکاری و یا عضویت در سازمانهای برهم زننده امنیت از سوی دادگاه انقلاب صورت می‌گیرد.

اولین بار، خبات دهدار در سال ۱۳۹۴ بازداشت و مدت ۱۷ روز را در بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات سنندج تحت بازجویی بوده و سپس با قرار وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com