همایش نوبتی “انجمن قلم افغانستان”، دیروز، پنج‌شنبه، برگزار شد و به رونمایی مجموعه شعر نیلوفر لنگر اختصاص داشت. مجموعه اشعار نیلوفر لنگر با عنوان “پلنگی در من زنده‌گی می‌کند” به تازگی در این همایش شاعران، نویسندگان، روزنامه‌نگاران و مخاطبان شعر فارسی برای شنیدن نقد و نظر و دیکلمه شعر نیلوف جمع آمده بودند. نیلوفر لنگر از روزنامه‌نگاران پرکار و سخنگوی وزارت امور شهرسازی و مسکن در افغانستان است.

سمیع حامد، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی، فاضل شریفی، نویسنده و سرمحقق آکادمی علوم و مجیب مهرداد، شاعر و نویسنده، نقد و دیدگاه‌های خود را در مورد نخستین مجموعه شعر نیلوفر ارائه کردند و برای حاضران شعر خواندند.
در ادامه‌ی برنامه سید رضا محمدی، از شاعران مطرح زبان فارسی نیز ضمن صحبت کوتاه برای حاضران شعر خواند.

پرتو نادری، از شاعران شناخته افغانستان نیز در این محفل حضور داشت و پیرامون مجموعه شعر نیلوفر لنگر و وضع ادبیات فارسی‌ سخن گفت.
مهتاب ساحل، فرخنده رجبی، گلثوم پاییز و شماری دیگر از شاعران جوان نیز در بخش پایانی برنامه شعر خواندند.
سیدلعل‌شاه لنگر، استاد طب و پدر نیلوفر لنگر از مزار شریف به کابل آمده بود تا در مراسم رونمایی اولین مجموعه اشعار دختر خود شرکت کند.

نیلوفر لنگر از معدود دختران افغانستان است که از حمایت، به خصوص مردان خانواده برخوردار است. هرچند این جفت جوان بارها مورد تهدید و تیراندازی طالبان قرار گرفتند اما ترس را به دل خود راه نداده‌اند. یک ماه پیش، هم نیلوفر لنگر و هم مختار وفایی مورد شلیک افراد ناشناسی قرار گرفتند و تیر به جوان رهگذری خورد و او در جا جان داد. مختار وفایی در باره این صحنه در صفحه فیسبوکی خود نوشت که احساس گناه می‌کند که به جای کس دیگری کشته شد. انجمن قلم افغانستان نیز در اعتراض به این تهدید جانی نوشت: حمله به مختار وفایی و نیلوفر لنگر، حمله به آزادی بیان است.

با وجود خطر مرگ و حمله‌های ناگهانی این این گونه ای زوج جوان، برای بهبود دادن وضعیت زییست خود و دیگران تلاش می‌کنند و برای گسترش آزادی بیان خستگی‌ناپذیر به بعالیت‌های اجتماعی و ادبی خود ادامه می‌دهند.
مراسم ازدواج آنها در یکی از یتیم‌خانه‌های محلی برگزار شد و یکی از پرسروصداترین جشن‌های عروسی در افغانستان بود که پشیش رسانه‌ایی یافت.

یک ماه پیش به جان این زوج جوان حمله از سوی افراد ناآشنا شده بود

 

پرتو نادری، رهبری انجمن قلم افغانستان، در پایان این برنامه تقدیرنامه‌ی را به مختار وفایی، روزنامه‌نگار، به پاس تلاش‌هایش در جهت اطلاع‌رسانی و دفاع از آزادی بیان اهدا کرد.

گالری عکس از رونمایی اولین مجموعه شعر نیلوفر لنگر

عکاس‌ها از محب‌علی

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com