کنفرانس بین‌المللی مبارزه علیه تروریسم دو روز است که در سمرقند در جریان است. با این که سران بسیاری از کشورهای بانفوذ و نمایندگان ارشد سازمان‌های بین‌المللی در این کنفرانس حضور دارند اما رسانه‌های داخلی ازبکستان گزارش مفصلی از آن نداده‌اند. شوکت میرضیایف در سخنرانی خود در روز افتتاح این کنفرانس گفت، که “اگر در این مبارزه مشترک علیه تروریسم نمی‌خواهیم کمک کنیم، پس خلل هم نرسانیم”. بسیاری از کارشناسان محلی از این گفته او چنین برداشت کردند که ممکن است منظور او جمهوری اسلامی ایران باشد که اخیرا مقامات کشور همسایه تاجیکستان اعلام کرده بود که اگر ایران از فعالیت‌های مذهبی خود در منطقه و ترویج شیعه دست برندارد، به سازمان‌های بین‌المللی شکایت خواهد کرد. قرار است در این دو روز ائتلاف رهبران کشورهای آسیای میانه به وجود بیاید.

محمد جواد ظریف با شوکت میرضیایف

این عکس که در شبکه‌های اجتماعی ایران منتشر شده است، از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران است اما رسانه‌های داخلی ازبکستان هنوز گزارش دقیقی از جریان کنفرانس بین‌المللی دیروز امروز سمرقند نداده‌اند. موضوع اصلی در شبکه‌های اجتماعیی بین کاربران سمرقندی هم سفر خود رئیس جمهور کشور، شوکت میرضیایف است. این کاربران دو روز تمام به سر قبر اسلام کریموف رفتن رئیس‌جمهور و گل گذاشتن اش بر آرامگاه رئیس‌جمهوری پیشین صحبت کرده‌اند و از خوشامدگویی‌ها زیاد که به پاس احترام رئیس جمهور قبلی انجام شده گفته‌اند.

از این نشست و گفت‌وگو هنوز جزیات زیادی در رسانه‌های داخلی به چشم نمی‌رسد

این اولین بار است که پس از قتل عام اندیجان هفت سال پیش، نمایندگان بلندپایه سازمان‌های بین‌المللی پای به این کشور می‌گذارند. دیدار سه هفته پیش شوکت میرضیایف با روحانی نیز در رسانه‌های داخلی بازتاب نیافت. سفر آقای ظریف را بعید نیست که برای مردم محلی اعلام نکرده باشند. به نظر می‌رسد هنوز یخ‌هایی که بین ایران و کشورهای آسیای میانه شکل گرفته به این زودی‌ها و به آسانی آب نمی‌شود. در حالی که ورود رئیس‌جمهور قزاقستان مفصل و باشکوه برجسته شد.

بازدید شوکت میرضیایف از آرامگاه اسلام کریموف

شوکت میرضیایف اول ماه سپتامبر سال جاری در آرامگاه اسلام کریموف، رئیس‌جمهور فقید کشور مجسمه تمام قد از او را افتتاح کرده بود.

گزارش تصویری از مراسم افتتاحه را می‌توانید در اینجا ببینید. این مجسمه بسیاری‌ها گفتند که این مجسمه آنها را به یاد مجسمه‌های مکرر لنین در دوران شوروی می‌اندازد.

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com