حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

آلمان، کلن، ۷ آبان ماه ۱۳۹۶ (۲۹ اکتبر ۲۰۱۷)

گزارش کنفرانس

کنفرانس حزب ساعت سه بعدازظهر روز پنجم آبان ماه ۱۳۹۶ در شهر کلن (آلمان) برگزار شد. پس از گشایش کنفرانس با سرود ملی ایران، آقای دکتر نادر زاهدی به خوش‌آمد گویی از دبیر کل حزب، اعضا و میهمانان، به‌ویژه رئیس و اعضای «کانگرس ملی افغانستان» پرداخته و سپس جلسه را با سخنان خود پیرامون اهمیت هویت و ملیت در برنامه سیاسی حزب گشودند. ایشان به بحران‌های اجتماعی و سیاسی امروز در خارج و داخل ایران اشاره کردند و جدال‌های عوامگرایانه را عاملی دانستند که هویت و ملیت را از جایگاه پیونددهنده خود در گفتمان سیاسی ربوده و در اختیار سیاست‌های دوره‌ای و جدایی‌طلب قرار می‌دهند. پیام آقای زاهدی در گشایش کنفرانس حزب این بود که نمی‌توان میدان مبارزه را رها کرد و گفتمان سیاسی درزمینهٔ هویت و ملیت را به جدال طلبان و عوامگرایان سپرد.

نخستین سخنران آقای شهرام آرین به شکل‌گیری فرم همزیستی اجتماعی از ایران باستان تا عصر صفوی پرداختند. در گفتار آقای آرین تنیدگی اقوام گوناگون از ابتدای شکل‌گیری همزیستی اجتماعی در ایران مشخصه گوناگون‌گرایی فرهنگ ایرانی خوانده شد که با بروز اسلام و نهادن ارگان دینی در مرکزیت به چالش کشیده می‌شود. تنیدگی فرهنگی در گفتار سخنران دوم کنفرانس آقای عیسی اسحاق زایی، رئیس «کانگرس ملی افغانستان» مرزکشی جغرافیایی در مورد هویت را مورد پرسش قرارداد و بحث آن در گفتمان سیاسی را یکی از مشخصه‌های ویژه نظامی مردم‌سالار و آزادیخواه دانست. سخنران آخر آقای دکتر حمید تفضلی به بررسی هویت و ملیت در چشم‌انداز فرهنگی پرداختند و آن دو را از مهم‌ترین فراسنج‌های گفتمان سیاسی یک جامعه مدرن خوانند. دکتر تفضلی بر این عقیده است که هر انسانی بر اساس اصل آزادی و حقوق بشر در تعیین هویت فردی و فرهنگی خود سهیم است؛ اما رابطه انسان و دولت رابطه‌ای است قراردادی، دوسویه و مبتنی بر دو اصل حق و وظیفه. ملیت بیانگر چنین قراردادی است.

اعضای حزب در روز دوم کنفرانس ضمن پرداختن به مسائل درون‌حزبی چون گزارش دبیر کل، در مورد فعالیت‌های حزبی، گزارش مالی توسط معاون دبیر کل و رسیدگی به سامانه، با دعوت حزب سکولار دمکرات جهت شرکت در کنگره پنجم خود، در جمع مهمانان آن کنگره در روزهای شنبه و یکشنبه حضور یافتند.

حاصل دیدار سه‌روزه اعضای حزب از اروپا و آمریکا در این کنفرانس بسیار سودمند بود. حزب نه‌تنها با حضور خود درصحنه نمایش سیاسی دگراندیشان تأثیرگذار بود، بلکه توانست به پرداختن به دو عنصر مهم در گفتمان سیاسی، یعنی هویت و ملیت، راهگشای بحث یگانگی و همبستگی ملی با اعتقاد بر اصل گوناگونی نژادی، قومی، دینی و جنسی و فرهنگی باشد. حزب با تصویب قطعنامه کنفرانس «هویت ـملیت» در روز پایانی چون همیشه مخالفت خود را با هرگونه حمله نظامی به کشور اعلام کرد. در این قطعنامه هویت و ملیت به‌عنوان دو عنصر اصلی در راستای خودشناسی فرهنگی، یگانگی و همبستگی ملی خوانده شد و بررسی ژرف‌تر آن دو در دستور کار آینده حزب قرار گرفت.

پاینده ایران
زنده باد ملت ایران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com