صبر داشتن و صبور بودن یکی از ویژگی‌های مثبت شخصیت انسان است که اکثر افراد تلاش می‌کنند تا آن را داشته باشند؛ اما مثل تمام چیزهای خوب دیگر ویژگی صبوری هم اگر از حد بگذرد می‌تواند برای فرد صبور مشکلاتی ایجاد کند.
اشتباه نکنید صبور بودن قطعاً یک ویژگی مثبت برای سلامت روان است اما اینکه بدانید در کجا و تا چه حد صبوری لازم است امر مهم دیگری است.
برای این‌که بدانید کجا صبوری لازم است، ابتدا باید هدف و قصد خود از صبور بودن را درک کنید. فرق است میان صبوری به خرج دادن برای یک حادثه ناراحت‌کننده جزئی مثل راننده‌ای که راه شما را بند آورده یا ایستادن در صف طولانی چون فروشنده پرحرف است و زمانی که یک رفتار غیرقابل‌قبول دائماً تکرار می‌شود مثلاً شخصی که همیشه بسیار دیر سر قرارها حاضر می‌شود یا پشت سر شما شایعه‌پراکنی می‌کند!
چالش دیگر در اینکه مطمئن باشید در صبور بودن افراط نمی‌کنید این است که فرق بین صبر و عزم داشتن را به‌خوبی درک کنید.
فرد فروشنده‌ای که از طریق تماس تلفنی اجناس کمپانی خود را می‌فروشد به شخصی زنگ می‌زند و منشی از وی می‌خواهد تا روی خط منتظر بماند. این فرد یک ساعت پشت خط تلفن منتظر می‌ماند و در آخر منشی به او اطلاع می‌دهد که رئیسش تمایلی ندارد با آدم سمجی که یک ساعت پشت خط صبر کرده صحبت کند.
در اینجا قصد ما بررسی رفتار زشت رئیس نیست بلکه قصد داریم رفتار فروشنده را بررسی کنیم این فرد فروشنده ممکن است از نظر منطقی رفتار خود را این‌گونه توجیه کند که او عزم راسخی برای فروش اجناسش دارد. متأسفانه اغلب افراد با منطقشان خود را فریب می‌دهند در این مثال فرد فروشنده با عزمی که از خود نشان می‌دهد درواقع موقعیت به دست آوردن هرگونه احترام و موفقیتی را در این معامله از دست می‌دهد.
جورج جکسون نویسنده و فعال مدنی آمریکایی می‌گوید: حتی صبر محدودیت‌های خود را دارد، در آن افراط کنید، تبدیل به حماقت می‌شود.
ما باید از خودمان بپرسیم که در چه نقطه‌ای از مرز بین صبر درست و تحمل رفتار غیرقابل‌قبول رد می‌شویم؟ آن‌هم فقط به این خاطر که می‌خواهیم به‌عنوان یک فرد خوب، یک دوست خوب یا یک شریک خوب به نظر بیاییم.
باید با خود صادق باشیم و قبول کنیم که اگر فردی رفتار نادرستی از خود نشان می‌دهد باید با وی در این رابطه صحبت کنیم نه اینکه به بهانه‌ی صبر، مشکل را حل‌نشده رها کنیم تا تبدیل به معضلی بزرگ و غیرقابل‌کنترل شود.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com