وزیر خارجه بریتانیا حکم حبس برای نازنین زاغری در ایران را محکوم کرد و خواستار دیدار با او در زندان شد.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه دهم آبان ماه بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا، رسما حکم حبس برای نازنین زاغری را محکوم کرده و اتهام جاسوسی او برای دولت بریتانیا را «مضحکه عدالت» خواند.

آقای جانسون همچنین ابراز تمایل کرد که در سفر به ایران از خانم زاغری در زندان دیدار کند.

او گفت: «وقتی به کار نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف نگاه می‌کنم، می‌بینم که آن طور که من فهمیدم فقط به مردم روزنامه‌نگاری درس می‌داد. باورنکردنی است.»

همین گفته باعث شد که بنیاد تامسون رویترز، محل کار خانم زاغری، روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای به وزیر خارجه بریتانیا واکنش نشان داده و گفته او را تصحیح کند.

مدیرکل این بنیاد در این بیانیه ضمن استقبال از واکنش وزیر خارجه به حکم حبس برای خانم زاغری توضیح داده است که نازنین زاغری «هرگز» به کار آموزش روزنامه‌نگاران نپرداخته و خود او روزنامه‌نگار نیست.

آن طور که در این بیانیه اشاره شده، خانم زاغری «مدیر برنامه‌ریزی در بخش توسعه رسانه» بنیاد تامسون رویترز است.

در این بیانیه اکیدا قید شده است: «او [نازنین] در ایران کار نمی‌کرد و روزنامه‌نگاری هم درس نمی‌داد.»

احتمالا گفته‌های پیشین دادستان تهران درباره اتهامات خانم زاغری باعث شده است که این بنیاد خود را موظف به توضیح بداند.

‌عباس جعفری دولت آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز ۲۵ مهرماه اتهام‌های جدید خانم زاغری را به صورت جزئی بیان، و او را «مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی‌بی‌سی فارسی» معرفی کرد و گفته بود که وی «با هدف جذب و آموزش افرادی برای فعالیت تبلیغی علیه ایران»، فعالیت می‌کرده ‌است.

نازنین زاغری که بهار سال ۲۰۱۶ برای دیدار خانواده‌اش، به ایران سفر کرده بود، هنگام خروج از کشور در فرودگاه تهران بازداشت و پس از ماه‌ها حبس بدون محاکمه، سرانجام در دادگاه به پنج سال زندان محکوم شد.

در پی حکم اولیه، در مهرماه سال جاری نیز ریچارد رتکلیف همسر خانم زاغری اعلام کرد که او به جرایم جدیدی متهم شده که مجازات آنها می‌تواند ۱۶ سال حبس به محکومیت او بیفزاید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com