السا گیدلو (۱۸۹۸ – ۱۹۸۶) Elsa (Elfie) Gidlow

السا گیدلو یک زن آزاداندیش و مستقل، نویسنده، شاعر، ژورنالیست و لزبین کانادایی-آمریکایی بود. وی در انگلستان به دنیا آمد. او در زمانی با قدرت و عزم راسخ، هویت همجنسگرایی خود را آشکارا زیست که آشکاری غیرمعمول و حتی خطرناک بود.

السا گیدلو از اولین لزبین‌هایی بود که آشکارا با نام واقعی خود بدون اینکه در پشت نام مستعار پنهان شود کتاب نوشت.

از وی ۱۳ کتاب به چاپ رسید. معروف‌ترین کتاب او «روی یک رشته خاکستری» نام دارد که به احتمال زیاد اولین کتاب شعر عاشقانه لزبین در آمریکای شمالی است. از دیگر آثار مشهور او «از هیچ مردی عذر نخواه: مفهوم فلسفی لزبین بودن» و «اشعار سافویی:‌ از ۱۸ تا ۸۰ سالگی» است.

او در یکی از اشعارش با عنوان “For the Goddess Too Well Known” بر زندگی بر اساس هویت خود به عنوان یک لزبین به زیبایی اصرار می‌ورزد:

«من او را، خنده‌کنان
به باغ آرزوی بی‌سروصدایم آوردم
برای آنچه در آنجا خواهیم کرد
از هیچ مردی عذر نمی‌خواهم»

‘I have brought her, laughing,
To my quietly dreaming garden
For what will be done there
I ask no man pardon.’

 

«از هیچ مردی عذر نخواه: مفهوم فلسفی لزبین بودن» اثر السا گیدلو شاعر مبارز – السا در این کتاب از طبیعی بودن لزبینیسم دفاع می‌کند.

او داستان زندگی خود را در اثر «السا: من با اشعارم می‌آیم» تنها یک ماه پیش از مرگش منتشر کرد و در فیلم مستندی با عنوان «Word Is Out: Stories of Some of Our Lives» حضور داشته است. در این مستند ساخته ۱۹۷۷ بیش از ۲۰ نفر از سن، نژاد، رنگ پوست، جنسیت و تعلقات مختلف از زندگی خود به عنوان یک هم‌جنس‌گرا صحبت کرده‌اند.

وی ۱۳ سال با زنی به نام ویولت هنری در رابطه متعهد و عاشقانه بود. با این حال تعهد السا بیش از هر چیز و هر کس به شعر بود. او پس از پایان رابطه‌اش قسم یاد کرد که:

«نهایت قدرت خود را بیابم و بشناسم، شعر بسازم، شعر را زندگی کنم، شعر را در تمام تار و پور زندگی‌ام بگنجانم. آزادی عشق ورزیدن با طبیعت من همنوا است،‌ اما هرگز… هرگز بار دیگر به محصوری عشق و محصوری خود به یک عاشق تن نمی‌دهم.»

در سال ۱۹۷۵ گیدلو «از هیچ مردی عذر نخواه: مفهوم فلسفی لزبین بودن» را منتشر کرد. السا در این کتاب از طبیعی بودن لزبینیسم دفاع می‌کند.

السا گیدلو زندگی خود را به عنوان یک زن لزبین آزادانه و بدون عذرخواهی و شرم زیست.

 

او زندگی خود را به عنوان یک زن لزبین آزادانه و بدون عذرخواهی و شرم زیست. السا در سال‌های پایان زندگی با وخیم شدن وضع جسمانی خود تصمیم گرفت به مداوا نپردازد و در آرامش خانه از دنیا برود.

وی کارهای خود و داشته‌هایش مشتمل بر مکاتبات، عکس‌ها اسناد حقوقی،‌ دست‌نوشته‌های ادبی، خاطرات و سایر اسناد ارزشمند را به آرشیو گروه تاریخ گی و لزبین در سانفرانسیسکو تقدیم کرد که امروز در دسترس محققان است.

 

md874590935492070541LZCeo-I+L._AC_UL320_SR226,320_

با شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
️‍🌈t.me/Iran6Rang
️‍🌈facebook.com/6rang.Iran
️‍🌈instagram.com/6rangiran
️‍🌈youtube.com/user/6rangIran
️‍🌈tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org‍

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com