همواره به ما گوشزد می‌شود که از افراد سمی دوری کنیم و اجازه ندهیم چنین شخصیت‌هایی وارد روابطمان شوند اما آیا می‌دانیم که ویژگی‌های اصلی یک فرد سمی چیست؟

۱. افراد سمی، حیله‌گر و فریبکار هستند. کارآن‌ها این است که مردم را به انجام آنچه که خود می‌خواهند وادار کنند. همه چیز درمورد آن‌هاست. آن‌ها از افراد دیگر سوءاستفاده می‌کنند تا به اهداف خودشان برسند. در رابطه با یک فرد سمی آن‌چه شما می‌خواهید اصلا اهمیتی ندارد.

۲. این افراد بشدت قضاوت‌گر هستند. آن‌ها در مورد شخصیت شما، کارهایی که انجام داده‌اید یا نداده‌اید، انتقاد می‌کنند. این انتقاد و قضاوت هیچ وقت شامل خودشان نمی‌شود و اگر مجبور باشند برای اثبات حرف خود دروغ هم می‌گویند.

۳. آن‌ها مسئولیت احساسات خود را نمی‌پذیرند. درعوض شما را متهم به داشتن چنین احساساتی می‌کنند. برای مثال فردی که خود کم‌تحمل است شما را متهم به کم تحملی می‌کند و اگر شما بخواهید این موضوع را گوشزد کنید آن‌ها احتمالا به شدت از نظر خود دفاع می‌کنند و مسئولیت چیزی را نمی‌پذیرند.

۴. افراد سمی عذرخواهی نمی‌کنند. آن‌ها هیچ دلیلی برای عذرخواهی نمی‌بینند زیرا از دید آن‌ها مقصر همیشه شخص دیگری است. همیشه با ادعای قربانی بودن درصدد جلب همدردی و توجه هستند.

۵. رفتار متنقاض دارند. آن‌ها ممکن است دیدگاه، نگرش و رفتار خود را هرلحظه بسته به آنچه که احساس می‌کنند برای رسیدن به هدف خود نیاز دارند و یا آنچه که می‌خواهند طبق میلشان رخ دهد، تغییر دهند.

۶. افراد سمی، مجبورتان می‌کنند تا مرتبا خود را به آن‌ها ثابت کنید. ساده‌ترین حالت این مسئله این است که مجبور می‌شوید بین آن‌ها و شخص دیگری انتخاب کنید یا اینکه خواسته‌ی آن‌ها را به جای خواسته‌ی خود انتخاب کنید. این افراد به دنبال گفتگو سازنده و رسیدن به یک انتخاب مشترک که برای هردونفر مفید باشد نیستند یا آنچه من می‌خواهم باید بشود یا فراموشش کن!

۷. آن‌ها به هیچ‌وجه حمایتگر، همدل، دلسوز و یا علاقه‌مند به شما و چیزهایی که برایتان اهمیت دارد نیستند. درواقع اتفاقات خوبی که برای شما رخ می‌دهد باعث می‌شود تا مرکز توجه از روی آن‌ها برداشته شود و آن‌ها را از تمرکز بر رسیدن به اهدافشان بازمی‌دارد. وفاداری برای آن‌ها وجود خارجی ندارد.

در مواجه با افراد سمی شما مرتبا در حال حل مشکلات آن‌ها هستید، برای آن‌ها دلسوزی می‌کنید و هرزمان که به شما نیاز دارند در کنارشان هستید اما همه‌ی این‌ها وقتی که شما نیاز به یک حمایتگر، دوست یا پشتیبان دارید رخ نمی‌دهد این رابطه‌ای کاملا یک طرفه و صددرصد به سود افرادِ سمی است. مشکلات آن‌ها پایان ندارند به محض حل یک مشکل، مشکل دیگری بروز می‌کند چیزی که آن‌ها واقعا می‌خواهند دلسوزی بی‌وقفه‌ی شما است نه حل یک مشکل واقعی!
آن‌ها از نظر احساسی شما را تخلیه می‌کنند همه‌ی انرژی و شادی را از شما می‌گیرند و شما را با حس تهی بودن رها می‌کنند درحالی‌که خود احساس شادی و پرانرژی بودن می‌کنند.
یادبگیرید به این افراد نه بگوئید و تا آنجایی‌که می‌توانید رفت‌و‌آمد و روابط خود را با آن‌ها کم و یا حتی قطع کنید. سعی کنید در دام بازی احساسی آن‌ها برای دریافت جلب توجه و دلسوزی نیفتید.
و در آخر فراموش نکنید این یک نوشتار کلی است اگر احساس می‌کنید فردی با این ویژگی‌ها در زندگی شما (به خصوص افرادی مثل والدین، همسر، خواهر و برادر) حضور دارد بهترین راه دریافت مشورت و کمک فکری از یک شخص آگاه و خارج از گود مثل یک مشاور یا روانشناس است تا شما را در بررسی دقیق و حرفه‌ای روابطتان و نحوه مدیریت آن‌ها یاری دهد.
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com