خشم و اضطراب به نظر احساسات هم‌سویی نمی‌آیند؛ هرچه باشد اضطراب اغلب همراه با ترس است و ترس متضاد شجاعت و شجاع بودن آن حسی است که اغلب مردم تصور می‌کنند برای خشمگین شدن به آن احتیاج دارند! البته اغلب افرادی که دچار اضطراب می‌شوند برایشان دشوار است که خشمگین شوند زیرا مضطرب بودن به آن‌ها حس درماندگی می‌دهد اما برخی افراد تجربه‌ی متفاوتی دارند. آن‌ها در هنگام تجربه حمله اضطراب، خشم شدیدی از خود نشان می‌دهند و این به دلیل نوع عکس‌العمل این افراد به احساس ترس و اضطراب است.
جالب است بدانید این مسئله دوسویه است همانطور که افراد دچار اضطراب می‌شوند و درنتیجه‌ آن خشمگین می‌شوند. خشم نیز می‌تواند به نوبه خود عامل ایجاد اضطراب باشد. افراد زیادی هستند که در نتیجه اپیزودهای خشم خود دچار اضطراب عمیقی می‌شوند و همیشه در این نگرانی بسر می‌برند که کنترل خود را از دست بدهند!
✅ علت ایجاد خشم ناشی از اضطراب
اضطراب باعث فعال شدن پاسخِ “جنگ یا گریز” در بدن می‌شود. این نوع پاسخ بدنی جنگ/ گریز در واقع مفیدست مثلا در مواقع خطر به فرد کمک می‌کند تا از خود دفاع کند و یا به جایی امن گریز کند! اما زمانی این مسئله به مشکل تبدیل می‌شود که بدن شما بدون هیچ دلیل منطقی مثل وقوع خطر، این پاسخ را فعال کند. این باعث ایجاد انواع تجربیات جسمی و روانی ناخواسته می‌شود که سبب می‌شود کنترل کردن کیفیت زندگیتان سخت شود.
در پی فعال‌سازی بی‌علت پاسخ جنگ/گریز، افراد یا گریز می‌کنند یا میلی شدید برای جنگیدن پیدا می‌کنند که می‌تواند یکی از دلایل اصلی بروز خشم ناشی از اضطراب باشد. علاوه بر این بروز خشم ناشی از اضطراب می‌تواند دلایل دیگری هم داشته باشد از جمله:
▪️ ناراحتی شدید
اضطراب یک اختلال است که موجب رنجش شدید می‌شود و رنجش باعث می‌شود افراد بیشتر در معرض احساسات منفی، از جمله خشم باشند. کسانی که مکرر دچار رنجش می شوند ممکن است از این ناراحت شوند که دیگران آن‌ها را اذیت می‌کنند و با عصبانیت به این مسئله عکس‌العمل نشان دهند.
▪️ از دست دادن کنترل
خشم همچنین واکنشی طبیعی برای بسیاری از اشخاص است که حس می‌کنند کنترل اوضاع را ندارند. اضطراب خود به تنهایی یعنی از دست دادن کنترل بخصوص در مواردی که فرد در کنار اختلال اضطراب، دچار حملات پنیک یا وحشت هم می‌شود. بسیاری از کسانیکه که از مشکلات خشم رنج می‌برند حس می‌کنند که کنترل زندگی خود را از دست داده‌اند.
▪️ مقصر دانستن دیگران
یکی از عکس‌العمل‌های طبیعی نسبت به استرس و اضطراب این است که افراد احساس می‌کنند دیگران در ایجاد آن مقصر هستند و یا به آن دامن می‌زنند. درنتیجه به طور غیرارادی در توضیح علائم غیرمعمولی که نشان می‌دهند (مثل خشم) دیگران را مقصر می‌دانند.
افرادی که از خشم و اضطراب در رنج هستند برای اینکه به نتیجه مطلوب برسند حتما باید همزمان پیگیر درمان و کنترل هر دو مورد باشند.
به سراغ درمان خشم رفتن در حالیکه اضطراب فرد درمان نمی‌شود و برعکس! کمکی به بهود سلامت روان نمی‌کند.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com