کسی دوست ندارد ناراحت و غمگین باشد. پس چرا افراد علاقه زیادی به گوش دادن آهنگ‌های غمگین دارند؟
محققان دریافته‌اند که شاید علت این کشش انسان‌ها این باشد که گوش دادن به آهنگ غمگین، احساساتی را در فرد بیدار می‌کند که اغلب مثبت هستند و برای سلامت روان ما بسیار مفیدند.

یک تیم از روانشناسان دانشگاه فری برلین در آلمان تصمیم گرفت تا راز پشت ملودی‌های غمگین را کشف کنند. آن‌ها این کار را به وسیله‌ی آنالیز و بررسی احساسی که در هنگام گوش دادن به موسیقی غمگین به ما دست می‌دهد، انجام دادند.
آن‌ها از ۷۷۲ شرکت کننده اطلاعات جمع‌آوری کردند که از این جمع ۴۰۸ نفر اروپایی و ۳۶۴ نفر آسیایی و آمریکای شمالی بودند. از هر شرکت کننده درخواست شد تا بگویند معمولا چقدر به موسیقی غمگین گوش می‌دهند، چه نوع موقعیتی سبب می‌شود تا آن‌ها موسیقی غمگین گوش دهند؟ و وقتی در حال گوش دادن به موسیقی غمگین هستند چه حسی دارند؟

نتیجه‌ی این تحقیق که در مجله‌ی plos one انتشار یافته، نشان می‌دهد که محققان دریافتند “طیف گسترد‌ه‌ای از احساسات پیچیده و بعضاً مثبت، مانند نوستالژی، آرامش ذهن، عطوفت، تعالی و تعجب” در شرکت کنندگان توسط موسیقی غم‌انگیز برانگیخته شده است. داده‌ها نشان داد که نوستالژی شایع‌ترین احساسی است که در بیش از ۷۶ درصد از شرکت کنندگان به وجود آمده، در حالیکه آرامش ذهن در جایگاه دوم با ۵۷.۵ درصد قرار دارد.

احساسات نوستالژی، آرامش ذهن، عطوفت، تعالی و تعجب چه چیز مشترکی دارند؟
همه‌ی این احساس‌ها سالم هستند و به عبارتی دیگر عواطف دارای حس خوب هستند.
محققان این پژوهش به سرپرستی لیلا تاروفی گزارش دادند که ” برای بسیاری از افراد، گوش دادن به موسیقی غم‌انگیز می‌تواند به اثرات مفید عاطفی منجر شود.”
“تحریک غم و اندوه از طریق موسیقی می‌تواند نه تنها به عنوان یک پاداش انتزاعی زیبایی‌شناسی درک شود، بلکه این احساس همچنین می‌تواند در رفاه افراد، به وسیله‌ی ایجاد تسلی خاطر و همچنین تنظیم خلق‌وخو و احساسات منفی نقش ایفا کند.”

این مطالعه همچنین نشان داد که تعداد زیادی از شرکت کنندگان گزارش دادند که در شرایط اضطراب احساسی یا زمانیکه احساس تنهایی می‌کنند، به عنوان نوعی خوددرمانی به موسیقی غمگین گوش می‌دهند.
محققان اضافه می کنند: “برای اکثر مردم، تعامل با موسیقی غمگین در زندگی روزمره با پتانسیل آن برای تنظیم خلق و احساسات منفی و همچنین ایجاد تسلی خاطر همراه است.”
پس در نتیجه برخلاف کلیشه‌ی رایج گوش دادن به موسیقی غمگین در حد متعادل برای سلامت روان افراد مفید است.

لینک به پژوهش
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com