در ادامه بهبود یافتن روابط بین کشورهای همسایه تاجیکستان و ازبکستان، هفته جاری در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان روزهای فرهنگی تاجیکستان برگزار شد.
بر اساس نوشته فیسبوکی یونس نورنظروف، رونامه‌نگار محلی، امروز پنجشنبه، گروهی از آوازخوان‌های نامی تاجیکستان در شهر تاشکند هنرنمایی کردند. در روز دوم روزهای فرهنگی تاجیکستان، استادان آواز تاجیک مثل دولتمند خال، سعیدقل بلالوف، فاطمه مشربوا، شرافت عثمانوا، امیرجان روزیوف، خورشید ابراهیموف، محمدرافع کرامت‌الله، دلنازه کریموا، دمیر بیک عالموف و گروه آواز «زیبا» نمونه‌هایی از ترانه‌های خود را اجرا کردند. این هنرمندان در تیاتر علیشیر نوایی، در شهر تاشکند که از تیاترهای بزرگ و باشکوه پایتخت ازبکستان است، پس از سال‌ها دوری با استقبال و کف کوبی‌های مشتاقانه مردم تاشکند رو به رو شدند.

گروه هنرمندان تاجیکستان در تالار تیاتر نوایی در تاشکند

تالارهای ازبکستان بیش از دو دهه بود که از حضور هنرمندان تاجیک محروم بود و ترانه‌های تاجیکی در این تالار ها هیچ صدا نمی‌داد. حالا در ادامه برنامه‌های ویژه «هفته ازبکستان در تاجیکستان» تجربه متقابل را در شهر تاشکند مشاهده می‌کنیم. دیروز نیز رسانه‌های محلی گزارش از شروع به کار مرکز فروش محصولات ازبکستان در شهر خجند منتشر کردند. قرار است که این نوع مراکز فروش در شهرهای مختلف تاجیکستان نیز شروع به کار کند.

گزارش‌ها حاکی‌ست که استقبال مردم ازبکستان از روزهای فرهنگی تاجیکستان مثبت و گسترده است و این نشاندهنده علاقه مردم به بهبود روابط‌ دوستانه با همسایه تاجیک خود است. روابط دو کشور در طول بیش از دو دهه حاکمیت اسلام کریموف، رئیس‌جمهور فقید ازبکستان، سرد و پرتنش بوده و تازه پس از روی کار آمدن شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور کنونی ازبکستان رو به بهبود آورده است.

کارشناسان محلی معتقد اند که جای خالی ایران را پس از سردی روابط اقتصادی بین ایران و تاجیسکتان حالا ازبکستان پر کرده است. احتمال می‌رود که راه‌های ارتباطی بین این دو همسایه که سال‌ها مسدود بود دوباره رونق یابد. رفت و آمدها بین این دو کشور از سال‌های جنگ داخلی تاجیکستان در دهه نود میلادی تحت کنترل شدید قرار داشته و عملا قطع بوده است. حتی گفته می‌شود که ممکن است در آینده نزدیک مردم دو کشور برای رفت و آمد خود نیاز به دریافت روادید یا ویزا نداشته باشند. در دوره شوروی مرزهای بین دو کشور سوسیالیستی ازبکستان و تاجیکستان مثل دیگر جمهوری‌های آن کشور باز بود.

نمونه‌هایی از محصول کار دست تاجیکان در حاشیه برنامه‌های فرهنگی تاجیکستان در تاشکند

دیروز، یازدهم ماه اکتبر، نمایشگاه عکسی با عنوان «تاجیکستان معاصر» نیز برپا شد که متشکل از عکس‌های برگزیده از عکاسان نامی تاجیکستان بود. تصاویری از نماهای زیبا و دیدنی‌های طبیعت تاجیکستان توجه تاشکندی‌ها را به خود جلب کرد.

فردا، جمعه در روز سوم، قرار است دو فیلم ساخته ناصر سعیدوف، فیلم‌ساز تاجیکستانی در تالار بزرگ تاشکند به نمایش دراید. فیلم «قیام روز» و «معلم» که از نمونه‌های چشمگیر فیلم‌های سال‌های آخر تاجیکستان است و در جشنواره‌های مختلف بین‌المللی به نمایش رسیده‌اند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com