ماف نیوز: نیروهای امنیتی در شهرهای سردشت، سقز، بانه، سنندج، بوکان، دیواندره، مهاباد، مریوان، سروآباد، ماکو، ایلام، کامیاران و قوچان تعداد پرشماری از شهروندان را در رابطه با ابراز شادی شهروندان مرتبط با برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم کردستان عراق بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند. با این حال شماری از بازداشت‌شدگان با اخذ تعهد و برخی با تودیع وثیقه آزاد شده‌اند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، برخی از افرادی که از فاصله‌ی زمانی ۳ مهر ۱۳۹۶ تاکنون بازداشت شده‌اند، همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند. برخی از بازداشتیهای این فاصله‌ی زمانی، با اتهامات سیاسی دیگری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند‌ که تفکیک آنها فعلا میسر نیست. تاکنون هویت ۸۸ تن از بازداشتیها تایید شده است.

طی دو هفته‌ی اخیر تعداد پرشماری از شهروندان در سردشت با احضار، بازجویی و بازداشت مواجه شده‌اند که هویت ۱۳ نفراز آنان، «نوید صدیقی»، «عمر محمدی»، «ربین برقی»، «عمر قله‌رشی»، «داوود محمودی‌خواه»، «ابوبکر ناصرپور»، «فرزاد خضری»، «آزاد خضری»، «خلیل عثمانی»، «خالد بیرنگ»، «نجم‌الدین خالقی»، «محمد شیخه‌پور» و «انور افندی» احراز شده است.

اخیرا حداقل ۲۰ شهروند سقزی به نامهای «علی ابراهیمی»، «خالد علیپور»، «بختیار خوشنام»، «هژیر مولودی»، «یدالله کریمی»، «هیمن کریمی»، «حمید رضایی»، «لیلا خلیل‌زاده»، «جلاس کسنزانی»، «هیوا زارع‌پور»، «ایوب حسین‌زاده»، «عادل کریمی»، «جمال سرشیوی»، «فرزاد ساوان»، «علی حسینی»، «عطا رحمانزاده»، «هیوا دستباز»، «شاهو صالحی»، «سارینا فتحی» و «شیرکو مریدزاده» با احضار و برخی از آنها با بازداشت روبرو شده‌اند.

در بانه ۱۰ تن بازداشت شده بودند که از این افراد، «لاله محمودی» و «منصور اسراری» آزاد شده‌اند و «سروش محمدی»، «فواد حسین‌زاده»، «اقبال قادری»، «زانیار معروفی»، «هوشیار شعبانی»، «ناصح خضری»، «دانیال احمدی» و «سارو احمدی» همچنان در بازداشت هستند.

در سنندج هم از ۱۶ بازداشت‌شده‌ای که هویت‌شان محرز شده است، «منصور خالدی»، «سینا زندسلیمی»، «ارسلان علیمرادی» و «هیمن کورکوره‌ای» آزاد شده‌اند ولی از
«عمر مرادی»، «سلام سلیمانی»، «کاکه مظفر»، «فواد زندی»، «عبدالباسط امینی»، «شهرام بابایی»، «محمود قبادی»، «مظفر صالح‌نیا»، «مسلم سعیدپور»، «پیمان منبری»، «احمد منبری» و «علی فاتحی» اطلاعی کسب نشده است.

۱۴ تن در بوکان بازداشت شده‌‌اند که از سرنوشت ده تن از این افراد به نامهای «زاهد احمدنژاد»، «ادریس قادری»، «سلیمان بیپوش»، «آوات سلطانی»، «دیاکو پورمصطفی»، «رمضان قدیری»، «رحمان خسروی» «غفور نصیری»، «رحمان قادری» و «رحیم افشاری» اطلاعی کسب نشده است و چهار تن به نامهای «سردار عربی»، «جمال حسن‌پور»، «هیمن غفوری» و «کامران رنجبری» با قرار وثیقه‌ی سی میلیون تومانی به زندان بوکان منتقل شده‌اند.

همچنین در دیواندره ۱ تن به نام «فهیم رفیق‌پور» در همین فاصله‌ی زمانی بازداشت شده است.

در همین ارتباط در مهاباد ۱ فعال سیاسی به نام «روناک آقایی» به اتهام حمل پرچم اقلیم کردستان در تجمعات رقص و پایکوبی مذکور بازداشت و به ارومیه منتقل شده است.

اداره‌ی اطلاعات مریوان نیز ۳ تن را احضار و یا بازداشت کرده است. از این افراد، «سامان کریمی» آزاد شده اما از وضعیت دقیق «وریا دل‌انگیز» و «مصلح کهنه‌پوشی» اطلاعی کسب نشده است.

در اورامان سروآباد ۲ تن به نامهای «حمید ادوای» و «محمد ادوای» بازداشت شده‌اند.

در شهر ماکو نیز ۲ فعال مدنی به نامهای «ادیب شیخکانلو» و «علی تهی‌دست» در همین رابطه بازداشت شده‌اند که تاکنون اطلاع دقیقی از آنها کسب نشده است.

در ایلام نیز ۱ فعال مدنی به نام «فرامرز ملکشاهی» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در همین رابطه در کامیاران دست کم ۴ تن به نامهای «لایق رحمانی»، «علی ویسی»، «یاسر فرج‌الهی» و «فریدون کریمی» بازداشت شده‌اند.

در قوچان خراسان شمالی هم ۱ فعال مدنی به نام «منصور فرج‌زاده» در همین ارتباط بازداشت شده است.

تاکنون اخبار ضد و نقیضی در رابطه با شمار بازداشت‌شدگان منتشر شده‌اند که همه‌ی آنها مورد تایید نمی‌باشند.

این رقص و پایکوبی، در جهت حمایت از رفراندومی صورت گرفته بود که با وجود مخالفتهای منطقه‌ای و جهانی، در اقلیم کردستان عراق جهت جدایی آن از عراق صورت گرفت. با این حال، جمهوری اسلامی مخالفت بسیاری از کشورهای غربی را ظاهری قلمداد کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com