زندگی با والدینِ همجنس‌گراستیز و ترنسجندرستیز می‌تواند بسیار سخت باشد. در این نوشتار روی سخن ما با کسانی هست که آرزو دارند در آینده‌ای دور یا نزدیک برای والدین خود آشکارسازی کنند و یا حتی علاقه‌ای به آشکارسازی ندارند اما دوست دارند عقاید والدین خود را بهبود ببخشند.
پیشنهاد می‌کنیم اگر جز دسته‌ی اول هستید حتما مقالات ما درباره‌ی آشکارسازی را نیز مطالعه کنید.

✅ قدم اول: سخنان آن‌ها را بشنوید. اولین قدم برای قانع کردن کسی برای تغییر دادن عقیده‌اش این است که دیگاه و عقیده او را خوب درک کنید.
به خود نگوئید من می‌دانم عقیده آن‌ها چیست! واقعا پای صحبت‌های آن‌ها بنشینید و چرایی مخالفت آن‌ها نسبت به همجنس‌گرایان و ترنسجندرها را خوب بشناسید. درک کنید که چرا این احساس را دارند؟ از تکنیک‌های گوش دادن فعال استفاده کنید و واقعا سخنان آن‌ها را گوش بدهید. حرف آن‌ها را قطع نکنید از عقیده‌ی خود دفاع نکنید. شما بعدا شانس صحبت خواهید داشت، در این مرحله تنها صادقانه گوش دهید.

✅ قدم دوم: سوال بپرسید. سعی کنید عقیده آن‌ها را عمیق‌تر بررسی کنید. آن‌ها ممکن است سوال شما را سرسری رد کنند و تنها در جواب سوال، چرا با همجنس‌گرایی مخالفی؟ بگویند چون اشتباه است. از آن‌ها سوال بپرسید تا مجبور شوند اطلاعات بیشتری ارائه دهند مثلا: از چه نظر فکر می‌کنی که اشتباه است؟ یا در بعضی موارد ممکن است براساس دیدگاه‌های مذهبی مخالفت خود را اعلام کنند اما شما باید به دنبال دلایل عمیق‌تر و شخصی‌تر علت مخالفتشان باشید.

✅ قدم سوم: به عقاید مذهبی والدین خود احترام بگذارید. اگر والدین شما به دلایل مذهبی مخالف همجنس‌گرایی و ترنسجندر بودن هستند باید درک کنید که آن‌ها باور دارند با مخالفت خود به نفع شما عمل می‌کنند. این باور آن‌هاست و با توهین و تحقیر کردن باور افراد نمی‌توان آن‌ها را تشویق کرد تا به بازنگری باورهای خود بپردازند.
مطالعات خود در زمینه‌ی مذهب را زیاد کنید و با استفاده از مقالات و سخنان روشنفکران مذهبی با آن‌ها صحبت کنید. والدین شما حتی ممکن است اعتقادات مذهبی شما را به چالش بکشند، خود را آماده‌ی پاسخگویی کنید. بعضی افراد ممکن است حتی نتوانند به والدین خود بگویند که به مذهب مورد نظر آن‌ها باور ندارند و این خود باعث طرد آن‌ها شود!

✅ قدم چهارم: به والدین خود دیدگاه متفاوتی را نشان بدهید. آن‌ها را تشویق کنید تا مقالات و مستندهای مربوط به اقلیت‌های جنسی را مطالعه کنند و ببینند. به سوالات آن‌ها با صبوری پاسخ دهید و برایشان روشن کنید که بسیاری از کلیشه‌ها و قضاوت‌هایی که در مورد اقلیت‌های جنسی وجود دارد، نادرست است از آمار و ارقام و پژوهش‌هایی که تا حالا صورت گرفته کمک بگیرید. متاسفانه اگر والدین شما علاقه‌ای به باز کردن دید خود نداشته باشند و نخواهند در این رابطه دیدگاه‌های دیگر را نیز مطالعه کنند کار زیادی برای قانع کردن آن‌ها از دست شما برنمی‌آید. فشار زیاد می‌تواند نتیجه‌ی عکس دهد و آن‌ها را بیشتر ترغیب کند تا به شما گوش ندهند.

✅ سخن آخر، بله احتمالش زیاد است که والدین شما عقاید خود را تغییر ندهند و کار بیشتری از دست شما برنمی‌آید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com