روزنامه و رسانه- آئینۀ جهان (۱)

نوشتۀ مایکل کِرتوتی ‌(Michael Curtotti) (۲)

۹ ژوئن ۲۰۱۷
ترجمۀ مهرداد جعفری

روزنامه، مجلّات و اخیراً نسخه های دیجیتالی آن ذرّه بینی هستند که با استفاده از آن بشر قادر است از آنچه که در جهان اتّفاق می افتد آگاه گردد. در ایّام اخیر نقش جرائد بطور عمومی مورد بحث و دقّت جوامع مختلفۀ جهانی قرار گرفته. در قرن نوزدهم حضرت بهاءُالله دربارۀ جرائد و نقش آن بیانات زیر را فرمودند:

«امروز اَسرارِ اَرض اَمامِ اَبصار [دربرابر دیدگان] موجود و مشهود و اوراقِ اخبارْ [روزنامه ها] طَیّارْ [منتشر و پخش]، روزنامه فِی الحَقیقه مِرآت [آئینۀ] جهان است، اعمال و افعالِ احزاب مختلفه را می نُماید [نشان و ارائه می دهد]، هم می نُماید و هم می شنواند، مرآتی است که صاحبِ سَمع و بَصَر و لِسانست، ظهوریست عجیب و امریست بزرگ. ولکن نگارنده را سزاوار آن که از غرضِ نَفْسْ و هَویٰ مقدّس باشد و به طِرازِ [زینتِ] عدل و انصاف مُزیّن و در امورْ به قدرِ مَقدور تفحُّص نماید تا بر حقیقت آن آگاه شود و بنگارد‌‌.» ۳

به کار گرفتن لغتِ مِرآت بسیار تشبیه مناسبی است که بسیاری منابع جرائد دیجیتالی امروزه را هم در بر می گیرد که تقریبا در تمام سراسر جهان مردم بدان دسترسی دارند. به هر تقدیر به نظر می رسد هدف و تمرکز حضرت بهاءُالله از این اشاره و تشبیه به انتشار اخبار است که وظیفۀ اصلی جرائد می باشد. این بیان مبارک از عدمِ صحّتِ خبری منتشره در یکی از جرائد آن زمان در مورد حضرتشان است که باعث درد و اَلَمِ حضرت بهاءُالله گردید.

همان طوری که قبلاً ذکر شد تشبیه آئینه بسیار مثال مناسبی است زیرا آئینه نا صاف و بی صیقل تصویری کامل و درست از هیچ شئی را منعکس نمی کند و قادر است جهت حرکت جهان را به سمتی ناصواب هدایت کند. تحریفِ کلام در جرائد می تواند در سطوح مختلف انجام گیرد. چنین تحریفی شامل انتخاب خبر بوده و تا غرائض و علائق شخصی روزنامه نگار و نحوۀ عرضۀ آن کشیده می شود. روزنامه ها قادرند عامل گسترش تنفّر شده و شاید با تمرکز منحصر بر مسائلی از امور و حوادث جامعه عامل اختلاف و تفرقه گردند.

آنچه که حضرت بهاءُالله روزنامه نگاران را به آن هدایت می فرمایند بیان حقیقت و انصاف در تحقیق مطالبی است که مایلند منتشر نمایند. مسلماً این امور از اصول اساسی روزنامه نگاری است که باید روزنامه نگار بدان عامل باشد.

از مَنظرِ ایران، حضرت بهاءُالله، که در آنجا متولّد شدند، حقیقتاً می توانند از عزیزترین هدیه هایی باشند که این کشور می توانسته به جهان و جهانیان بدهد. با این حال، در نهایت تأسّف در همان کشور مقدّسْ بهائیان گرفتار زندان و دیانت بهائی دائماً مورد حملات منظّم و مرتّب ناجوانمردانۀ جرائد است. نوشتۀ زیر قسمتی از گزارشی است در مورد ستم و آزار وارده بر بهائیان در ایران.

«در عرض سالیان اخیر بیش از هزاران آثار متعدّده علیه دیانت بهائی در کلّیۀ رسانه های گروهی ایران تولید و منتشر گردیده. این آثار شامل مقاله، ویدئو و مطالبی در وبسایت (تارنما) های مختلف بوده. در گزارشی تحت عنوان «بر انگیختن نفرت» که دربارۀ دورانی از دسامبر ۲۰۰۹ تا ژانویۀ ۲۰۱۱ می باشد با ارائۀ اسناد معتبر حقیقت و چگونگی طبیعت این حملات را گزارش می دهد. این حملات تا حال متوقّف و یا از سرعتش کاسته نشده. از ژانویۀ ۲۰۱۴ تا آگوست ۲۰۱۶ جامعۀ جهانی بهائی بیش از بیست هزار اثر از اقدامات ضدِّ بهائی را که در رسانه های گروهی ایران منتشر گردیده جمع آوری نموده.» ۴

پاورقی ها:
توجّه: برای «محفوظ بودن حقّ چاپ» به اصل مقاله به انگلیسی مراجعه فرمائید.
(۱). این مقالۀ شمارۀ ۶۴ نویسنده می باشد.
(۲).مایکل کِرتوتی به مناسبت جشن دویستمین سالگرد تولّد مبارک حضرت بهاءالله که در ۲۱\۲۲ اکتبر ۲۰۱۷ برگزار می گردد تعهّد شخصی نموده که تا آن روز ۲۰۰ مقاله در مَواضیع مختلفۀ دیانت بهائی بنویسد. برای اصل این مقاله ها به: http://beyondforeignness.org/ مراجعه فرمائید.
(۳). الواح حضرت بهاءُالله نازله بعد از کتاب اَقدس، طِرازات، طِراز ششم، صفحۀ ۲۱.
(۴). برای اصل این قسمت که به زبان انگلیسی است به وبسایت زیر مراجعه نمائید:
https://www.bic.org/focus-areas/situation-iranian-bahais/current-situation

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)