دونالد ترامپ، در هنگام مناظرات انتخاباتی و تبلیغات خود، پاره کردن برجام را بارها مطذرح کرد، اینک نیز همواره جمهوری اسلامی را مورد حملات خود قرار می دهد اما وزارت خارجه این کشور، به گونه ای دیگر عمل می کند. دوگانگی آشکاری بین سخنان ترامپ و وزارت خارجه اش وجود دارد.

روژی کورد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در جریان سفر به ایالت توفان‌زده فلوریدا، در هواپیما به خبرنگاران گفته است، ایران با اقدامات خود، «روح» توافق هسته‌ای را نادیده می‌گیرد و ایالات متحده چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد.

اما وزارت امور خارجه امریکا، بار هم مجوز تعلیق تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را برای ۱۲۰ روز دیگر تمدید کرده است.

ترامپ بار دیگر توافقی که در دولت رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا، باراک اوباما، میان تهران، ایالات متحده، چین، فرانسه، آلمان، بریتانیا و روسیه شکل گرفت را «یکی از بدترین‌توافق‌ها» توصیف کرده‌است.

دولت آمریکا باید هر ۹۰ روز یک بار در گزارشی به کنگره آن کشور اجرای تعهدات در پیوند با توافق اتمی از طرف ایران، را تائید یا رد کند. مهلت ۹۰ روزه بعدی در میانه ماه اکتبر فرا می‌رسد.

از سوی دیگر، واشینگتن باید در هر ۱۲۰ روز، تحریم‌های مرتبط با توافق هسته‌ای ایران را بازنگری کرده و درباره ادامه یا تعلیق آنها تصمیم‌گیری کند. تعلیق ۱۲۰ روزه آخرین بار در پایان اردیبهشت ماه صورت گرفته بود.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا، ۲۳ شهریور ماه گفت آمریکا به بازنگری سیاست خود در قبال ایران ادامه می‌دهد و همه تهدیدها، و نه فقط توانایی‌هایی هسته‌ای‌ ایران، را مدنظر خواهد داشت.

هدر نوئرت، نیز اخیرا با یادآوری موضوع «بازنگری کامل» توافق هسته‌ای افزوده بود تهران به روح توافق پایبند نیست؛ چراکه برنامه جامع اقدام متشرک (برجام) خواستار ایجاد صلح و ثبات سیاسی و منطقه‌ای است و ایران به این موارد عمل نکرده‌است.

مفسر مسائل سیاسی مرکز روژی کورد در این باره می گوید، امریکا به طور کلی سیاستی دوگانه در قبال ایران اتخاذ کرده است، اقدامات ترامپ نیز در مقایسه با سخنان جنجالی وی در این باره، در حد صفر می باشد. امریکا در دوره ترامپ نیزهمچون گذشته، موضع منفی ای در قبال کوردها اتخاذ کرده است. امریکا آشکارا با استقلال کوردستان از عراق مخالفت می کند اما تاکنون نیز، حشد شعبی را به واسطه پشتیبانی از ارتش عراق، تجهیز کرده است.امریکا در حملات آزادسازی موصل، از مشارکت نیروی پیشمرگ کوردستان جلوگیری کرد اما نیروهای حشد الشعبی همچنان در تلعفر نیز مشارکت دارند. این یعنی دوگانگی سیاسی در سخنان و عمل ترامپ که به نظر می رسد آینده ای مبهم و یا شاید تاریک را برای منطقه و به ویژه کوردها رقم بزند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com