یکی دیگر از مشکلات خواب، هراس شبانه است. شخص مبتلا به هراس شبانه، با ترس شدید از خواب برمی‌خیزد در حالی که هنوز خواب است. هراس شبانه معمولاً به عنوان علامتی شدیدتر از کابوس تلقی می‌شود و نوعی خواب‌پریشی (Parasomnia) است.
در این اختلال فرد با وحشت و بی‌قراری از خواب برمی‌خیزد و در حالی که بشدت عرق کرده، ناآرام است و جملاتی نامفهوم می‌گوید و یا حتی چشمانش کاملا باز هستند اما هنوز خواب است. فرد در این زمان قادر به تشخیص و کنترل رفتار خود نیست. گاهی نیز فعالیت‌های حرکتی پیچیده‌تری مثل صدمه زدن به اندام خود، مشت زدن و غیره رخ می‌دهد. بنابراین ممکن است افراد مبتلا به این اختلال، هنگامی که با ترس از خواب بیدار می‌شوند ناخواسته و نه از روی اختیار و کنترل کامل روانی، به خود آسیب بزنند.
اگر وجود هراس شبانه در افراد منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر عدم خواب کافی و یا خطر آسیب فرد به خود یا دیگران شود فرد حتما باید اقدام به دریافت کمک پزشکی کند.
هراس شبانه اغلب در کودکان رخ می‌دهد اما با درصد کمتری در بین بزرگسالان نیز وجود دارد. هراس شبانه به ندرت در طول چرت‌های کوتاه روزانه رخ می‌دهد و اغلب در خواب شبانه رخ می‌دهد. در خانواده‌هایی که سابقه‌ی خانوادگی هراس شبانه و یا راه رفتن در خواب دارند، احتمال ابتلا افراد بیشتر است.
اختلالات شبانه به ویژه هراس یا کابوس‌ها در بزرگسالان می‌تواند هر شب اتفاق بیفتد، به خصوص در افراد مبتلا به استرس و اضطراب شدت آن نیز بیشتر است.
از علل بروز این اختلال در بزرگسالان می‌توان به نداشتن خواب کافی، تب، آسم شبانه، سوءمصرف الکل، سندرم پاهای بی‌قرار، افسردگی و اضطراب اشاره کرد.

مطالعه بیشتر در این زمینه
راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com