ایران با مشکلات اجتماعی و نابسامانیهای فراوانی از جمله اعتیاد، طلاق، کودک و زن آزاری روبروست، گسترش ایدز نیز اکنون به یکی از این نگرانیها تبدیل شده است.

روژی کورد: همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای جمهوری اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، ضمن هشدار نسبت به خطر گسترش سریع ایدز در ایران، گفته، در ایران ۳۴ هزار و ۹۴۹ نفر مبتلا به بیماری ایدز شناسایی شده‌اند که از این میان ۸۴ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان هستند.

هاشمی همچنین افزودهاست: “در ایران بالغ بر ۶۶ هزار ۵۰۰ نفر به بیماری ایدز مبتلا هستند که فقط حدود ۳۵ هزار نفر آنان شناسایی شده‌اند. ۵۴ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال قرار دارند.”

ارائه این آمار در حالیست که طی سال گذشته، این میزان تا ۳۰ هزار نفر اعلام شده بود که رشد بیش از دوبرابری را نشان می دهد.

بنا بر آمارهای ارائه شده از سوی عضو کمیسیون بهداشت و درمان، نرخ رشد ایدز در ایران ۱۰ درصد است. اعتیاد تزریقی و روابط جنسی بدون استفاده از کاندوم از مهم‌ترین عوامل ابتلا به ایدز در ایران به شمار می‌آید.

اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ شمسی نیز، هاشمی نگرانی خود از گسترش ایدز را اعلام داشته بود و گفته بود، آمارهای وزارت بهداشت حاکی از این است که رشد انتقال عفونت ویروس ایدز در کشور سالانه ۱۰ درصد است.

وی تاکید کرده بود، عفونت ویروس ایدز در جامعه ما این است که بر خلاف گذشته که الگوی اصلی انتقال این عفونت استفاده از مواد مخدر تزریقی بود، امروز عامل اصلی انتقال این ویروس ارتباطات جنسی و ارتباطات پر خطر جنسی است و مصرف شیشه و مواد مخدر صنعتی نیز به گسترش این بیماری دامن زده است.

عفونت HIV از چهارطریق خون آلوده، تزریق مشترک، روابط جنسی و مادر آلوده به جنین منتقل می شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com