با فراگیری شبکه های اجتماعی و روی آوردن اقشار مختلف به استفاده از فضای مجازی ناهنجاری ها و دشواری هایی نیز پا به عرصه ظهور گذاشت. عدم وجود آموزش های لازم باعث شد که فرهنگ استفاده از فضای مجازی با آزمون و خطا تا حد نسبی به دست آید و بیشترین حملات متوجه کاربران زن باشد.
آزار سایبری علیه زنان پدیده ای جهانی و به قدمت شبکه های اجتماعی ست. یکی از هر پنج زنی که از فضای سایبری استفاده میکند، در کشورهایی زندگی می کند که آزار سایبری در آنها تقریبا بدون مجازات است.
به طور کلی ۷۳% از زنان اشکال مختلفی از آزار سایبری را تجربه کرده اند. بر اساس گزارش سازمان ملل آزارهای سایبری علیه زنان نه تنها سلامت و احساسات زنان را به خطر می اندازد، بلکه آزادی بیان شان را گرفته و اثر مجازی آنها را هم از بین می برد. همچنین آزاررسان به دلیل عدم وجود قوانین بازدارنده و مجازات اعمال خویش را ادامه می دهد.

آزار سایبری می تواند به اشکال مختلفی مانند اسم گذاری با کلمات غیراخلاقی، تمسخر و تحقیر به شکل های متفاوت، تهدید به تجاوز یا مرگ، توهین جنسیتی و حتی آزار فرد به دلیل تمایلات و گرایشات جنسی رخ دهد.
در ایران نیز آزار سایبری علیه زنان تبدیل به پدیده ای آزاردهنده و تاثیر گذار بر سلامت روانی کاربران زن در فضاهای مجازی شده است. مجازات مشخصی علیه آزار سایبری زنان در قانون مجازات های جرایم سایبری ایران وجود ندارد و همین امر به عادی سازی آزار رسانی مجازی منجر شده و نهادهای مسئول باید نسبت به وضع قوانین بازدارنده و مجازات برای آزار سایبری علیه زنان اقدام جدی و موثر داشته باشند.
سه شبکه اجتماعی اینستاگرام، فیسبوک و توییتر به همراه پیام رسان تلگرام در حال حاضر بیشترین طرفدار را در بین ایرانیان دارند. موارد متعددی از آزار همچون کامنت گذاری با کلمات رکیک، تهدید، برداشتن عکس پروفایل و ساخت اکانت فیک در جهت آزار، ارسال عکس عضو جنسی مردانه و یا عکسهای پورنوگرافیک توسط کاربران زن گزارش شده است.

در این میان لزوم فرهنگ سازی و آموزش شهروندان به عنوان کاربران شبکه های اجتماعی؛ در جهت استفاده صحیح از فضاهای مجازی بیش از پیش آشکار می شود.
بدانیم که فرهنگ سازی از خود ما به عنوان کوچکترین عضو یک جامعه شروع می شود. ما هستیم که باید شروع کنیم نگوییم “به من چه” یا “مگر من میتوانم جامعه به این بزرگی را اصلاح کنم؟”. بله شما میتوانید! ابتدا خودتان و سپس اطرافیان و فرزندانتان و بدین ترتیب شما یک نسل را اصلاح کرده اید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com