چهار زن برگزیده شوراهای شهر استان ها در گفت و گو با «ایران» تاکید کردند

از اواخر هفته گذشته، شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان، کار خود را رسماً آغاز کردند. اما بیش از همه این بحث انتخاب شهردار و روسای شورای شهر هم بود که پارلمان ها و مدیریت شهری را مورد توجه قرار داد! در این بین اخبار و گزارش ها نشان می دهد که در این دوره، اقبال خوبی نسبت به حضور زنان در پست های مدیریت حوزه های شهری وجود داشته است.
در تهران دو زن یعنی زهرا نژاد بهرام و بهاره آروین توانستند به عنوان منشی های شورای شهر تهران با کسب بالاترین آرا به داخل هیات رئیسه وارد شوند. از آن طرف از شهرهای مختلف خبر رسید که زنان پیشتاز بالاترین آرا در شوراها بودند. «فائزه عبداللهی»، رئیس شورای شهر گرگان، «زهرا نظری» به عنوان نایب رئیس شورای شهر خرم آباد، «سوسن سلیمان آبادی» به عنوان رئیس شورای شهر کنگاور، «سونیا اندیش»، نایب رئیس شورای شهر تبریز، «شیفته بدرآذر» شهردار جدید شهر سهند و «مهنا محمدی موحد» نیز با رای شورای شهر اسپکه در سیستان و بلوچستان به عنوان شهردار این شهر انتخاب شدند. این درحالی است که زنان در شهرهای بیشتری، نتیجه انتخابات را به نفع خود رقم زدند.
به گزارش «ایران» ۷ عضو مرد شورای شهر سهند، برای نخستین بار با ۴ رای، نخستین شهردار زن شمال غرب کشور را انتخاب کردند. شیفته بدر آذر، زنی است که این روزها خودش را در سمت شهرداری شهر جدید سهند نشان می دهد. او البته رکورد نخستین زن شهری را زمانی شکست که به عنوان شهردار منطقه ۶ تبریز به مدت دو سال انتخاب شد. او در این دو سال کارهای عمرانی زیادی انجام داد. اجرای ۳۷طرح شهری از جمله ساخت پل روگذر خطیب، به عنوان شاخص ترین اقدامات فنی-عمرانی او محسوب می شود. او ۲سال بعد یعنی در سال ۹۰ به شهرداری منطقه ۹ رفت تا در آنجا هم منشا تغییر و تحولات زیادی باشد. خودش می گوید که اجرای پارک مسافر خاوران و همین طور جدول کشی و خیابان کشی از جمله کارهای شاخص او در آن دوره بوده است. «بدرآذر» حالا به عنوان شهردار شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری تبریز انتخاب شده است. او به «ایران» می گوید که انتخابش براساس توانایی ها، تخصص و تجربه یعنی سه رکن اصلی مدیریت بوده است. او تاکید می کند که برای انتخابش به عنوان شهردار، نه تنها اعضای شورا که بزرگان شهر و مردم هم حضور پررنگ داشته و او را حمایت کرده اند. چرا که او به عنوان یک مدیر موفق با ۲۲ سال سابقه مدیریت درحوزه شهرسازی در تبریز معرفی می شود.
«بدرآذر» تاکید می کند: از نظر من جنسیت مهم نیست و باید در انتخاب افراد، توانایی ها، قابلیت و تخصص و تعهد مورد توجه قرار بگیرد. من مطمئن هستم که در شهر سهند با توجه به پتانسیل های بالایی که دارد می توانم کارهای ویژه ای انجام دهم. متاسفانه در این شهر، اقدامات عمرانی و توسعه ای ویژه ای صورت نگرفته است. وی، اما درباره مدیریت زنان، می گوید که همیشه نسبت به این حوزه شک و تردید وجود داشته است و برخی نگرانند که فلان مدیر زن نتواند قدرتمند و توانمند ظاهر شود. چراکه برخی فکر می کنند زنان نمی توانند بین وظایف همسرداری و پست های اجرایی و مدیریتی، تعادل برقرار کنند. اما خود من کسی هستم که شب ها زودتر از ساعت ۱۲ به خانه نرفته ام و جدا از اینکه در کارم حساسیت و دقت بسیار زیادی دارم به محض ورود به منزل به کارهای خانه می پردازم. معتقدم که این روحیه در مردم هم وجود دارد و نباید نسبت به مدیریت زنان، دید منفی وجود داشته باشد.

تهدید اعضای شورای شهر به خاطر انتخاب یک زن
«مهنا محمدی موحد» جزو معروف ترین شهرداران زنی است که این روزها نامش به عنوان جوان ترین شهردار زن در فضاهای مجازی دست به دست می شود. «اسپکه» شهری در ۹۰کیلومتری ایرانشهر که مهم ترین ویژگی اش، سوزن دوزی زنان بلوچ اش است، حالا یک زن را به عنوان شهردار شهر خود انتخاب کرده است. «محمدی موحد» همان زنی است که با ۵ رای مرد عضو شورای شهر، به عنوان شهردار اسپکه انتخاب شده است. او بعد از «سامیه بلوچ زهی»، شهردار شهر سرباز، دومین زن بلوچی است که در سمت شهردار انتخاب شده است. ۲۹ساله است و می خواهد «اسپکه»، مسیر ترانزیتی ایرانشهر به چابهار را احیا کند. او می گوید که می خواهد حامی زنان بلوچ باشد. چرا که به گفته محمدی، آنها بسیار محروم و از نظر درمان و آموزش با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند.
محمدی موحد می گوید: برای انتخابش به عنوان شهردار هم موافق و هم مخالف داشته است. اما مخالفت ها ناامیدکننده بوده: «بعضی طایفه ها و قبایل با انتخاب یک زن به عنوان شهردار مخالف بودند، شاید تعدادشان کمتر از ۱۰درصد باشد، اما به هرحال کارشکنی های زیادی کردند و حتی برخی اعضای شورای شهر را هم تهدید کرده بودند. از طرفی من را متهم به آقازاده و ژن آقازدگی می کردند، درحالی که من پدرم فرهنگی بود و با هیچ کدام از اعضای شورا هم نسبتی ندارم. خوشبختانه اعضا پشت من ایستادند و امیدوارم که بتوانم جوابگوی این اعتمادشان باشم.»

زنان مدیر پاکدست تر از مردان مدیر!
شورای شهر تبریز از ابتدا یعنی در همان نخستین دوره ها حضور زنان را تجربه کرده است، اما این برای نخستین بار است که یک زن به داخل هیات رئیسه وارد شده و به عنوان نایب رئیس، فرصت ابراز نظر بیشتری در شورای شهر تبریز را پیدا می کند. سونیا اندیش، نایب رئیس شورای شهر تبریز و عضو هیات مدیره منطقه آزاد ارس معتقد است که تاکنون فضای شورای شهر تبریز، به اندازه ای باز نبوده که بتواند زنان را در پست هیات رئیسه ببیند، اما حالا یک زن توانسته با کسب ۱۱ رای از ۱۳ رای منتخبین شورای شهر، به عنوان نایب رئیس، در کنار رئیس، اداره شورا را برعهده بگیرد.
اندیش که خودش هم شدیداً مخالف نگاه جنسیتی به پست های مدیریتی است، به «ایران» می گوید: معتقدم که باید در سطوح برابر به زنان فرصت و اولویت بیشتری داد، چرا که تاکنون فضا برای زنان مدیر کمتر از مردان بوده است. البته این به معنای نادیده گرفتن رزومه کاری، توانایی و قابلیت های هر دو جنس در پست های مدیریتی نیست، اما تجربه نشان داده که حضور زنان در رده های مدیریتی کار آمدتر از حضور مردان در همان پست است. او درباره اینکه چرا به مدیریت زنان بیش از مردان اعتقاد دارد، می گوید: چرا که اگر به زنان فرصت بدهیم به علت حساسیت، دقت و احتیاط بیشتری که دارند، عموماً توانمندتر ظاهر می شوند، از طرفی زنان خطوط قرمز را بیشتر رعایت می کنند و اگر بخواهیم فساد و رانتی که در این حوزه ها از ناحیه زنان اتفاق می افتد را با مردان مقایسه کنیم، باید بگوییم در حد صفر است. چون زنان پاکدست هستند.
اندیش معتقد است با توجه به اینکه بستر رشد و فرصت حضور زنان تاکنون فراهم نبوده است، زنان با انگیزه و پشتکار بیشتری نسبت به مردان ظاهر می شوند، بنابراین باید به زنان اعتماد کنیم. متاسفانه از آنجا که جامعه ما مردسالار است، مردان انگیزه کمتری برای اثبات توانایی هایشان دارند، اما زنان تلاش بیشتری می کنند.
اندیش البته به مشکلات شهر تبریز هم اشاره کرده و درباره اولویت های شورای شهر در دوره پنجم می گوید: تقریباً همه کلانشهرها هم اکنون با معضل نبود درآمدهای پایدار دست و پنجه نرم می کنند. تبریز هم مستثنی نیست. به طور میانگین بیش از ۸۵ درصد درآمدهای شهرداری ها از پروانه، عوارض، ماده ۱۰۰ و تراکم فروشی تامین می شود. یعنی درآمد ناپایدار و از جیب مردم! خب همین یک عامل، هزینه های زندگی در کلانشهرها را بالا می برد. اما راه حل چیست؟ یکی از موضوعات مهم، ایجاد بستر سرمایه گذاری و مشارکت مردمی است. یعنی اگر خدماتی که شهرداری ها می دهند به بخش خصوصی واگذار شود، هم درآمد پایدار ایجاد می شود و هم هزینه های شهر کمتر خواهد شد. متاسفانه شهرها الان به جایی رسیده اند که دیگر چیزی برای فروش نمانده و باید شهر فروشی کنند، یعنی به سراغ فروش املاک و زمین بروند. اندیش ادامه می دهد: بحث مهم دیگری که هم اکنون در رویکرد جهانی مورد توجه قرار گرفته، پرداختن به روح شهر، یعنی آسایش و رفاه اجتماعی، امنیت و حقوق شهروندی است، چرا که دیگر دوره برج سازی و بلند مرتبه سازی و پل سازی و اتوبان سازی به پایان رسیده است.

مطالبه عمومی برای حضور زنان در پست های مدیریتی!
فائزه عبداللهی، رئیس شورای شهر گرگان زنی که برای چهارمین دوره پیاپی در انتخابات شوراها مورد اعتماد مردم شهرش قرار گرفته است، به «ایران» می گوید: این برای نخستین بار است که به عنوان رئیس شورا انتخاب می شوم، اما در دوره های قبل هم نایب رئیس شورا بودم و تجربه حضور در هیات رئیسه را داشته ام. او با بیان اینکه نسبت به رقیب مردش در شورای شهر، رای ۵ به ۴ کسب کرده، درباره اعتماد سایر اعضا به حضور یک زن در پست ریاست شورای شهر گرگان، می گوید: جز من همه ۸ عضو شورای شهر، مرد هستند. من فکر می کنم اعضا رای فراجنسیتی داده و سوابق مدیریتی را در نظر گرفته اند. یعنی در نشست های مختلفی هم که داشتیم، بحث ها فراتر از جنسیت خانم و آقا مطرح می شد و فقط توانمندی، همگرایی و هم افزایی مورد توجه بود. حتی دوستان خودشان از بنده خواستند که برای ریاست، کاندیدا شوم و این طور نبود که با لابی گری و چانه زنی، رای خودم را بالا ببرم. خب این نشان می دهد که جامعه به سمت اعتماد به زنان گرایش پیدا کرده و موضوعات جنسیتی دیده نمی شوند.
عبداللهی ادامه می دهد: انتظار برای حضور زنان از کابینه دولت شکل گرفت و مطالبه عمومی نسبت به حضور زنان در پست های بالا مطرح شد که چون پاسخ قانع کننده ای شنیده نشد، تاثیر خودش را در حوزه های مدیریت شهری و شوراها نشان داد. امروز زنان بسیاری در شوراهای شهر و روستا توانسته اند به مقام ریاست دست پیدا کنند که این دستاورد کمی نیست. به هرحال منتخبین مردم در شوراها، نمایندگان آنها هستند و به طورحتم مطالبه و خواست مردم در تصمیمات آنها خودش را نشان می دهد. هم اکنون هم مردان و هم زنان، خواستار حضور پررنگ تر زن ها در پست های مدیریتی هستند و به ریاست زنان، باور پیدا کرده اند. به گفته وی، مهم ترین مشکلات شهر گرگان این است که باید به بافت تاریخی و فرسوده شهر، حفظ محیط زیست و بویژه محور گردشگری ناهارخوران توجه بیشتری کرد. همچنین حفظ ۶۰۲ هکتار از اراضی جنگلی محدوده گرگان که هم اکنون به شهرداری واگذار شده و ساخت و ساز براساس مقررات و ضوابط باید در اولویت قرار بگیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com