✅ ترس از ننگ
افراد زیادی به سختی قبول می‌کنند که نیاز به کمک حرفه‌ای یک روانشناس یا مشاور دارند. زیرا نمی‌خواهند دیگران آن‌ها را به چشم دیوانه یا کسی که ناتوان از حل مشکلات زندگی خود است، ببینند. ترس از اینکه به چشم فردی “بی‌ارزش” به آن‌ها نگاه شود آنقدر قوی است که افراد را از دریافت کمک روانشناسی بازمی‌دارد.
حقیقت این است که افراد به دلایل بسیار متنوعی به سراغ مشاور می‌روند، بعضی به دنبال بینش بیشتر نسبت به زندگیشان و خودآگاهی بیشتر هستند و یا آشنا شدن با تکنیک‌هایی که به بهبود رضایت کلی زندگی آنها کمک می‌کند. زندگی پر از وقایع سخت، تصمیمات سخت و تغییرات است. این طرز فکر که فرد باید به تنهایی زندگی خود را مدیریت کند، قدیمی است.

✅ ترس از تشخیص
یک تصور غلط در مورد تشخیص این است که اگر یک بار برای شما تشخیص یک بیماری روحی داده شود شما آن بیماری را تا ابد با خود خواهید داشت. در حالی‌که این حقیقت ندارد. از بین بیماری‌های سلامت روان تنها درصد بسیار کمی مادام‌العمر هستند. همچنین براساس گزارشی از “NAMI” بین ۷۰ الی ۹۰ درصد افرادی که درمان روان‌شناختی خود را دنبال می‌کنند از مشکلات سلامت روان رهایی پیدا می‌کنند. این به آن معنی است که وقتی فرد بهبود پیدا می‌کند هرگونه تشخیصی که قبلا داده شده، تنها به منزله‌ی سابقه‌ی روانشناسی فرد است و امری مربوط به زمان حال نیست. درست مثل علم پزشکی که ما لیستی از جراحی‌ها، بستری‌شدن‌ها و سوابق پزشکی‌مان را نگه می‌داریم، با مشکلات سلامت روان قبلی نیز اینگونه برخورد می‌شود.

✅ ترس از قضاوت شدن
به مشاور‌ها برای ایجاد یک محیط درمانی سالم، آموزش‌های خاص داده می‌شود وعلاوه بر تدریس نحوه‌ی پرورش صمیمیت، نگرش مثبت و فضای غیرقضاوتی، درمانگران کنونی مستلزم هستند تا مطالعات چند فرهنگی انجام دهند، که بینش آن‌ها را نسبت به انواع مختلف هنجارهای فرهنگی که وجود دارد، افزایش دهد.
بعضی از مشاوران نیز درست مانند مشاوران “مرکز مشاوره رنگین کمانی” آموزش‌های اضافی می‌بینند تا با گروه‌های خاص مثل اقلیت‌های جنسی، چگونه برخورد کنند و اطمینان حاصل کنند که محیطی امن و باز برای همه وجود دارد. مشاوران آموزش می‌بینند تا افراد را قضاوت نکنند و برخوردی کاملا حرفه‌ای در راستای کمک به فرد مراجعه کننده داشته باشند.

✅ ترس از صحبت با یک غریبه
صحبت با یک فرد غریبه در مورد مشکلات و احساسات، می‌تواند معذب‌کننده باشد. اینکه در نزد غریبه‌ای از خصوصی‌ترین اطلاعات خود صحبت کنید ممکن است غیرطبیعی بنظر بیاید. اما روابط درمانی به طور خاص به همین دلیل مفید هستند که ارتباطی که با درمانگر ایجاد می‌کنید یک صفحه‌ی خالی است، مشاور به عنوان فردی با چشم انداز خارج از گود، کمک می‌کند و از لحاظ احساسی با شما درگیر نمی‌شود و شخصا تحت تاثیر تصمیمات شما قرار نمی‌گیرد.
علاوه‌براین یک مشاور موظف به حفظ اسرار شما است و آن را با هیچ فرد دیگری در میان نمی‌گذارد، مگر با اجازه‌ی شخص شما.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com