ماف نیوز: «فتاح پوراحمد» از محکومین پرونده‌ی دستگیری‌های شهروندان با اتهامات سیاسی در اشنویه پس از متواری‌شدن با گذاشتن وثیقه، اکنون در کشور ترکیه دچار مشکلات عدیده‌ای شده است. این زندانی سابق سیاسی که از بیماری قلبی هم رنج میبرد، از نهادها و سازمانهای حقوق بشری و حامیان پناهجویان درخواست مساعدت نموده تا به عنوان پناهنده در کشور سوم پذیرفته شود.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، فتاح پوراحمد که دبیر بازنشسته‌ی زبان انگلیسی و متاهل می‌باشد، در روز ۱۳ تیرماه ۱۳۹۵ به اتهام فعالیتهای سیاسی به همراه چند نفر دیگر از سوی مامورین وزارت اطلاعات د اشنویه دستگیر و به بازداشتگاه اداره‌ی اطلاعات ارومیه منتقل شد.

آن‌ زمان، آقای پوراحمد به مدت ۶۶ روز تحت شکنجه‌های جسمی و روحی قرار گرفته بود‌. وی در مراحل بازجویی از رسیدگی پزشکی محروم بوده است و به همین علت بیماری‌اش شدیدتر شد.

او نهایتا در روز ۱۸ شهریور ۱۳۹۵ به زندان عمومی اشنویه منتقل شد. پس از مدتی بدون حق انتخاب وکیل، به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «محاربه» و «هدایت هسته‌های مخالف داخلی» در دادگاه انقلاب این شهر توسط قاضی رضایی به ۲۲ سال حبس محکوم شد.

وی پس از گذاشتن وثیقه‌ی ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت از زندان آزاد شده و متعاقبا در دادگاه تجدیدنظر به ۱۷ سال و شش ماه حبس محکوم شد.

فتاح پوراحمد پس از مدتی بر اثر فشارهای وزارت اطلاعات برای همکاری، به علت ممنوع‌الخروجی، به صورت غیرقانونی به اقلیم کردستان رفته و در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ خودش را به شهر وان ترکیه رسانید و از طریق پلیس ترکیه و نمایندگی سازمان ملل درخواست پناهندگی نمود‌.

او که از بیماری ایسکمی و نارسایی قلب و گرفتگی عروق در رنج‌ بوده و چندین بار تحت عمل آنژیوودرمان قرار گرفته، در ترکیه نیز علیرغم هزینه‌های پزشکی و مشکلات عدیده‌ی شغلی و امورات زندگی، همچنان با هزینه‌های شخصی تحت مراقبت پزشکی قرار دارد.

آقای پوراحمد با داشتن ۴۸ سال سن، به علت وضعیت جسمی موجود و بلاتکلیفی پرونده‌ی سیاسی خود، از نهادها و سازمانهای حامی پناهندگان و حقوق بشر درخواست کرده که با مساعدت، وی را از وضعیت موجود رهایی دهند تا بتواند راهی کشور سوم شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com