مروفایتی: بنابرگزارش و پیگیری های سازمان حقوق بشر کوردستان – روژهلات، وضعیت یکی ازمحکومین پرونده دستگیری های شهروندان دراشنویه پس از جنگ معروف به جنگ “قره سقل”، مابین پیشمرگان حزب دمکرات کوردستان ایران و سپاه پاسداران در اواخر بهارسال گذشته که اینک درترکیه بسر می برد، وخیم بوده ونیازمند کمک های حقوق بشری ومادی وبه ویژه درزمینه امورات پناهندگی می باشد.

فتاح پوراحمد که دبیربازنشسته زبان انگلیسی مدارس شهرستان اشنویه ومبتلا به بیماری قلبی ومتاهل نیز می باشد، طی دستگیری وبازداشت های خودسرانه مامورین وزارت اطلاعات در سیزدهم تیرماه ۱۳۹۵ شمسی، به اتهامات فعالیت های سیاسی مخالف با رژیم ایران ومحاربه وتوهین به علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی وارتباط وعضویت درحزب دمکرات، همراه چند نفر دیگر دستگیرو پس از ضرب وشتم بسیار، شبانه به بازداشتگاه اداره ا طلاعات در ارومیه انتقال داده شده وبمدت ۶۶ روز تحت انواع شکنجه های جسمانی و روحی توسط  بازجوهای اداره اطلاعات بطورمکرر بازجویی شده است.

این معلم وفعال مدنی کورد، هیجدهم شهریور۱۳۹۵ شمسی، به زندان عمومی اشنویه منتقل وسپس پس از مدتی در دادگاه انقلاب این شهر توسط قاضی رضایی بدون دسترسی به وکیل ئ بصورت ناعادلانه محاکمه شده وهمچنین به اجتماع وتبانی علیه امنیت عمومی ایران و رژیم و فعالیت بنفع حزب دمکرات و علیه رژیم و تشکیل وهدایت هسته وشبکه مخفی به ۲۲ سال حبس متهم شده است.

این فعال کورد، با گذاشتن وثیقه دویست میلیون تومانی بصورت موقت اززندان آزاد شده وپس از مدتی براثر فشارهای وزارت اطلاعات برای همکاری و تلاش برای تخریب و ترور شخصیتی وی و نیز ترس از دستگیری مجدد توسط اطلاعات وسپاه و بسیج و یا ترور شدنش در صحنه سازی های معمول رژیم برای ازمیان برداشتن مخالفان، مجبور به فرار قاچاقی از طریق کوههای مرزی سردشت به اقلیم کوردستان  شده است.

بنابر پیگیریهای سازمان حقوق بشر کوردستان-روژهلات، وی بخاطر نگرانی های امنیتی موجود برای خانواده اش و فشار اداره اطلاعات بر آنها و به دلایل دیگر امنیتی از کئردستان خارج و در تاریخ بیستم بهمن ۱۳۹۶ شمسی خودش را به شهر وان درترکیه رسانده وخودش را تسلیم پلیس ترکیه وسازمان ملل نموده ودرخواست پناهندگی می نماید.

با توجه به اینکه وی ازچندسال قبل به بیماری ایسکمی ونارسایی قلب وگرفتگی عروق مبتلا بوده ودربیمارستان های ایران نیز چندبار بستری وتحت عمل آنژیوودرمان بوده ،در ترکیه نیز بعدازمدتی بعلت عودت بیماری دربیمارستان بولگه وان بستری وآنژیوشده وچندرگ قلبی وی فنرگذاری شده وهمچنان تحت درمان ونظارت پزشک معالج وبیمارستان می باشد.

این فعال کورداهل اشنویه در گفتگویی اختصاصی با سازمان حقوق بشر کوردستان- روژهلات، می گوید که “دراینجا هم از طرف عوامل و مزدوران رژیم احساس امنیت نمی کند و می ترسد که رژیم وی را بربایند و به بازداشتگاه و زندان برگردانند و یا بلایی بسرش بیاورند.”

وی همچنین از زندگی سخت خود درترکیه می گوید که بعلت داشتن سن بالای چهل وهفت سال و بیماری قلبی ونداشتن تجربه کاری کسی به وی کار نمی دهدودرصورت دادن کارهم بعلت بیماری وعدم توانایی انجام کارهای بدنی سخت درهمان روزهای اول ازکار اخراج می شود ولذا اکثرابیکاراست و کسی به وی کار مناسب سن ووضع جسمیش رانمی دهد ،که ایشان گزارش وضع نامناسب زندگی خودرا به مرکزحقوق بشرو سازمان ملل ودیگر نهادهای دولتی داده که متاسفانه بی جواب مانده ومتاسفانه آوارگی وتنهایی وبیکاری وفشارهای روحی وروانی وضعیت وی را دگرگون نموده وتبعات این مشکلات مادی وروحی، اعضای خانواده وی رانیز دچار افسردگی وناراحتی های زیادی نموده است.

اینک این فعال کورد پناهجو درترکیه ، ازتمام نهادها ،سازمان ها وانجمن ها وحامیان پناهنده هادرزمینه حقوق بشر وپناهجویی ،درخواست مساعدت وکمک وهمکاری نموده تا هرچه زودتر ازاین وضع ناگواروبلاتکلیفی نجات پیداکرده وبعنوان پناهنده در کشورسومی پذیرفته شود ، از مرگی که بنا به گفته وی در صورت تداوم این وضعیت، گریبانش را خواهد گرفت، می باشد، جلوگیری نمایند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com