بزرگ‌ترین اشتباه حکومت‌ها این است که نویسنده‌گان، و هنرمندان، را زندانی کنند؛ زیرا آن‌ها روزی سرانجام آزاد می‌شوند و خواهند نوشت، یا شعر می‌گویند یا نقاشی می‌کشند یا آهنگ و فیلم می‌سازند…، و رازی را که می‌توانست در پشت دیوارها مکتوم بماند مکتوب می‌کنند.
حامد احمدی یکی از نویسنده‌گانی بود که پس از اعتراضات مردمی ۸۸ که به «جنبش سبز» معروف شد بازداشت شد، کتک خورد و به زندان افتاد و از دوالف و ۳۵۰ سردرآورد و سرانجام به حبس تعلیقی محکوم شد و از کشور خارج شد و اکنون آن‌چه بر سرش رفته با زبانی شیوا و داستانی نوشته است و شده است «گریز از مرکز». (Mercury’s Moon)
برای من خواندن این کتاب لحظه‌های پر اضطرابی به همراه داشت. محل‌های آشنا، آدم‌های آشنا و داستان‌های آشنا. روایت بس صادقانه و انسانی حامد احمدی روایتی واقع‌نگارانه است با پس و پیش کردن‌های زمانی و خط روایی بس گیرا از آن کتاب‌هایی که دست که می‌گیری نمی‌خواهی زمین بگذاری. داستانی که سیاه و سفید نیست. قهرمان و ضدقهرمان ندارد از زندانی تا زندان‌بان همه انسانی‌هایی هستند با ضعف‌ها و قدرت‌های انسانی مردمانی گرفتار در چنبره‌ی نظامی که «شهید» و «جلاد» هر دو قربانی هستند و این نظام است که در نهایت روسیاه‌ست. انسانی‌هایی که چرخ‌دنده‌های نظام هستند.
خواندن این کتاب را که هم رمان است و هم نیست، هم خاطره است هم داستان، به همه‌ی دوستان توصیه می‌کنم. «گریز از مرکز» شد یکی از اسناد روزگار ما برای همیشه. در این کتاب نام‌های آشنایی را می‌یآبید نام کسانی که آزاد شدند یا اعدام شدند یا هنوز در زندان‌اند.
به زبان فارسی است و من آن را از آمازون خریدم. کافی است به نشانی زیر بروید و کتاب را خریداری کنید تا با پست برای‌تان ارسال شود. البته می‌توانید پی‌دی‌اف آن را با قیمت ارزن‌تر بخرید. من چون هنوز، در کتاب‌خوانی، سنتی هستم همان کاغذی‌اش را خریدم و ساعت‌های زیادی را با آن به‌سر بردم ساعتی که گاه اشک به چشم‌ام می‌آورد و گاه لبخند بر لبم می‌نشاند.
https://www.amazon.com/Mercurys-Moon-Goriz-Mar…/…/۱۷۸۰۸۳۶۹۵۳

منبع: صفحه‌ی فیس‌بوک مصطفی عزیزی*
*مصطفی عزیزی: نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان سینما و تلویزیون. مجموعه‌های چون “مسافر”، “راه بی‌پایان”، “گاو صندوق” و … از جمله ساخته‌های اوست. از آقای مصطفی عزیزی به تازگی رمان “روزگار شیرین” از سوی انتشارات “نشر علم” منتشر شده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com