روژی کورد: دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا که اینک تعطیلات تابستانی دو هفته‌ای خود را در استراحت‌گاهش در نیوجرسی می‌گذراند، روز پنج شنبه ۱۹ مردادماه ۱۳۹۶ شمسی در جمع خبرنگاران برای چندمین بار درباره پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته‌ای ابراز تردید کرد.

ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران بوده و آن را “بدترین توافق تاریخ” خوانده بود.

اظهارات جدید ترامپ در رابطه با عدم پایبندی ایران به روح برجام در حالیست که اخیرا این کشور تحریمهایی را علیه ایران تصویب کرده است.

تحریم‌های جدید آمریکا به جز ایران، شامل روسیه و کره شمالی نیز می‌شود. در این میان اختلاف‌های کره‌شمالی و آمریکا به مرز تهدید به حمله اتمی نیز رسیده است.

دولت آمریکا جمهوری اسلامی را متهم به بی‌ثبات کردن منطقه و حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کند و آزمایش موشک‌های بالستیک توسط ایران را نقض برجام می‌داند.

مطابق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که برای تائید توافق هسته‌ای صادر شده، جمهوری اسلامی موظف است از آزمایش موشک‌هایی که قابلیت حمل کلاهک اتمی دارند خودداری کند.

تهران می‌گوید موشک‌هایی که آزمایش کرده از این قابلیت برخوردار نیستند و آمریکا قصد دارد با تحت فشار قرار دادن این کشور، ایران را وادار به بر هم زدن توافق هسته‌ای کند.

ترامپ همچنین به کره شمالی و تهدیدات این کشور نیز اشاره کرد و گفت: “بنظر می رسد لحن سخنان من طی چند روز پیش در رابطه با کره شمالی، بسیار جدی نبوده است”

رییس جمهور آمریکا دو روز پیش به کره‌شمالی هشدار داده بود که اگر به تهدیدها ادامه دهد با “آتش و خشمی” روبرو خواهد شد که جهان تا کنون تجربه نکرده است.

ترامپ ضمن بی‌فایده خواندن مذاکره با کره‌شمالی در ربع قرن گذشته، در عین حال گفت‌وگوهای سیاسی را یکی از گزینه‌های مورد نظر کاخ سفید در ارتباط با این بحران عنوان کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com