روژی کورد: کریس کوچرا، روزنامه نگار و محقق فرانسوی و یار همیشگی و باوفای ملت کورد و کوردستان و از یاران نزدیک زنده یاد شهید دکتر عبدالرحمن قاسملو، روز دوشنبه ۹ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، بر اثر عارضه ایست قلبی در شهر پاریس پایتخت کشور فرانسه، حیات را بدرود گفت.

کوچرا در طول حیاتش، چندین بار از کوردستان دیدن کرده است. آرشیو عکسهای وی و همچنین کتابهایی که درباره کوردها نگاشته شده است، از آثار گرانبهایی برای کوردها و منابعی مهم جهت کوردشناسان به شمار می رود.

کوچرا، سال ۱۹۸۳ زاده شد. وی یکی از محققین نامی در حوزه خاورمیانه و مسئله ملی کوردها به شمار می آید.

وی تاکنون چندین کتاب درباره کوردها و مبارزات ملی- دمکراتیک کوردها نگاشته است. همچنین سمینارها، رپورتاژها و گزارشهای کثیری نیز درباره کوردها انجام داده است.

زنده یاد کریس کوچرا، یکی از علل شناختە شدن کوردها و کوردستان در فرانسه و بازگشایی باب دوستی بین کوردها و فرانسوی ها بوده است. دروازه ای که با آشنایی وی با زنده یاد شهید دکتر عبدالرحمن قاسملو از رهبران کوردها، گشوده شد و پای کوچرا را به کوردستان باز نمود.

کریس کوچرا، یکی از آندسته محدود روزنامه نگارانی بود که در بحبوحه جنگ ایران و عراق که بر اثر آن اخبار مربوط به مبارزات ملی خواهانه کوردها را به حاشیه رانده بود، نقش وسیع و مهمی در رسانیدن اخبار مربوط به کوردها و کوردستان و خواستهایشان داشته است.

خبر مرگ این محقق و روزنامه نگار شهیر فرانسوی، روز پنج شنبه ۱۲ مردادماه ۱۳۹۶ شمسی از سوی خانمش “ادیت کوچرا”، همسر زنده یاد کریس کوچرا منتشر شده است.

انتشار خبر مرگ این یار باوفا و صادق کوردها، از همان دقائق آغازین موج وسیعی از همدردی و تأسف از سوی کوردها در شبکه های اجتماعی را بدنبال داشته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com