Image may contain: one or more people and indoor

کشندگی ایدز در سال ۲۰۰۵ با مرگ ۲ میلیون نفر به اوج رسید. در سال ۲۰۱۵ این میزان به ۱/۱ میلیون نفر کاهش پیدا کرد. علت اصلی این کاهش این است که تعداد ۱۸/۲ میلیون نفر از ۳۶/۷ میلیون نفر مبتلایان به اچ‌آی‌وی از داروهای ضدویروسی استفاده می‌کنند که می‌تواند فعالیت ویروس را به مدت دهه‌ها به تاخیر بیاندازد.

متاسفانه این آمار تنها در کشورهای پیشرفته که دسترسی به دارو در آنجا وچود دارد قابل مشاهده است. در حدود ۱/۳ میلیون نفر از ۱/۹ میلیون نفر از مبتلایان به ایدز در سال ۲۰۱۵ در جنوب صحرای آفریقا قرار دارند.

اچ‌آی‌وی (در این منطقه از جهان) برای زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد: ۵۸٪ مبتلایان به اچ‌آی‌وی در این منطقه زنان هستند. نرخ ابتلای زنان ۱۵ تا ۲۴ سال به اچ‌آی‌وی در این منطقه هشت برابر مردان در همین بازه سنی است.

در ماه می ۲۰۱۷ خیریه مشارکت بین‌المللی برای میکروب‌کش‌ها (International Partnership for Microbicides (IPM) ) اعلام کرد که یک حلقه سیلیکون کوچک برای قرار گرفتن در واژن طراحی کرده است. این حلقه پس از قرار گرفتن در محل به مدت سه ماه دوز یکنواختی از دو داروی داپی‌ویرین (dapivirine) و لوونورگسترل (levonorgestrel) ترشح می‌کند. اولی داروی ضد اچ‌آی‌وی و دومی داروی ضد بارداری است. این حلقه در حال پشت سر گذاشتن آزمایش‌های کلینیکی است.

این حلقه بر اساس نمونه پیشین که تنها ضد اچ‌ای‌وی بود در حال ساخت است. آزمایش‌های موفقی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که احتمال ابتلا به اچ آی‌وی از طریق این حلقه تا یک سوم کاهش می‌یابد. سازندگان این حلقه می‌گویند این رقم تنها حداقلی است. زنانی که در طی آزمایش حلقه را دائم مورد استفاده داشتند از محافظت بالاتری برخوردار بوده اند. محققان از روی بقایای داخل حلقه پس از سه ماه متوجه شدند که برخی افراد مورد آزمایش حلقه را فقط برای مدتی استفاده کردند.

زنانی که به فکر پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی باشند بسیار بیشتر از کسانی که به فکر جلوگیری از بارداری باشند مورد نگاه‌های ملامت‌گر و مذمت دیگران قرار می‌گیرند. تلاش برای پیشگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی نشاندهنده رفتار پرخطر جنسی دانسته می‌شود. به همین دلیل این حلقه کوچک که بدون اطلاع پارتنر جنسی قابل استفاده است برای زنان این منطقه گزینه سودمندی است.

آی‌پی‌ام امیدوار است که نخستین سری از این حلقه تا ۲۰۲۰ روانه بازار شود.

با #شش‌رنگ در شبکه‌های اجتماعی همراه شوید:
🏳️‍🌈 https://t.me/Iran6Rang
🏳️‍🌈 https://www.facebook.com/6rang.Iran
🏳️‍🌈 https://www.instagram.com/6rangiran
🏳️‍🌈 https://www.youtube.com/user/6rangIran
🏳️‍🌈 https://www.tribunezamaneh.com/archives/author/6rang-org

#اچ‌آی‌وی #ایدز #زنان #پیشگیری #سلامت #HIV

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com