شاید برکسی پوشیده نباشد که بیش از ۶۰% بدن انسان از آب تشکیل شده است. بی‌دلیل نیست که به آب لقب عنصر حیات داده شده است. اما آیا می‌دانستید که کم‌آبی می‌تواند علاوه بر سلامت جسمانی، بر روی سلامت روانی شما نیز اثر بگذارد؟ اگر آب دریافتی شما کمتر از میزان آبی باشد که از طریق تعرق، ادرار یا تنفس و غیره… دفع می‌کنید، شما دچار کم‌آبی می‌شوید. کم‌آبی متوسط به معنی از دست دادن ۵% از آب بدن و کم‌آبی شدید از دست دادن ۱۰% از آب بدن است. کم‌آبی شدید در نهایت اگر درمان نشود، منجر به مرگ خواهد شد.

یکی از شایع‌ترین اثرات کم‌آبی که سلامت روان را هم دچار مشکل می‌کند ایجاد سردردهای ناشی از کم‌آبی است. کسی که روزانه دچار سردرد‌های شدید می‌شود، این مسئله، زندگی شخصی و اجتماعی او را دچار اختلال می‌کند. فرد بر اثر سردردهای مداوم نمی‌تواند به خوبی به فعالیت‌های روزانه‌ی خود بپردازد و به سبب وجود درد دچار تنگ خلقی و بی‌حوصلگی می‌شود.
کم‌آبی باعث می‌شود تا بافت مغز، آب خود را از دست بدهد. این سبب می‌شود تا مغز از طرف جمجمه تحت فشار قرار بگیرد در نتیجه فرد دچار سردرد و سر گیجه می‌شود. از طرف دیگر به دلیل کم‌آبی جریان خون کاهش پیدا می‌کند، که باعث می‌شود مقدار اکسیژنی که به مغز می‌رسد کاهش پیدا کند و رگ‌های خونی مغز گشاد شوند که خود باعث می‌شوند تا سردرد و سرگیجه تشدید شود. در این روزهای گرم تابستان اگر به سردرد دچار شدید، بهتر است پیش از مصرف دارو، بین ۵۰۰ تا ۷۵۰ میلی لیتر آب مصرف کنید تا سردرد ناشی از کم‌آبی از بین برود.

یکی دیگر از عوارض کم‌آبی که بر سلامت جسم و متعاقبا سلامت روان ما اثر می‌گذارد، مشکل عدم تمرکز یا خستگی مغز است. از آن جایی که ۷۵% مغز را آب تشکیل می‌دهد، پس خیلی از کارکردهای درست مغز به آب وابسته است. مطالعات نشان داده‌اند کمبود ۱% آب در بدن باعث کاهش ۵ درصدی عملکرد مغز می‌شود. آب باعث می‌شود تا مواد سمی از مغز خارج شوند و مغز درست تغذیه شود. اگر از اختلال خلقی یا مشکلات دیگر سلامت روان رنج می‌برید اجازه ندهید تا با کم‌آبی این مسئله برای شما شدیدتر شود. حتی کمترین میزان کم‌آبی می‌تواند بر روی عملکرد ذهنی، تفکر واضح و احساسی که دارید اثر بگذارد.

اغلب مردم خستگی و بی‌حالیِ بدون دلیل را یکی از علائم افسردگی می‌دانند اما آیا می‌دانید که کم‌آبی بدن نیز باعث ایجاد این حالت می‌شود؟ زمانی‌که بدن به دلیل کمبود آب تصمیم می‌گیرد تا آب را از پوست به سایر قسمت‌ها هدایت کند، اگر آن فرد فعالیتی انجام دهد، بدن او نیاز دارد تا برای کنترل دما عرق کند، اما از آن جایی که آب کافی برای این‌کار وجود ندارد، تعرق درست صورت نمی‌گیرد و در نتیجه، گرمای داخلی بدن افزایش پیدا می‌کند و فرد دچار خستگی و بی‌حالی می‌شود.
مصرف آب زیاد مخصوصا در این روزهای گرم تابستان باید یکی از اولویت‌های مهم روزانه‌ی ما باشد. همان‌طور که ذهن و روان شما می‌تواند بر روی سلامت جسمانی شما اثر بگذارد، فراموش نکنید که وضعیت جسمانی هم بر روی سلامت روان تاثیر می‌گذارد.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com