به تازگی درهفت منطقه ازهلند طرحی آزمایشی برای کاهش میزان خودکشی به مرحله اجرا درآمده است. این طرح روش جدیدی است که در کشورهای دیگر با موفقیت انجام شده است و آمار خودکشی را تا ۳۰ درصد کاهش داده است.

%d8%ae%d9%88%d8%af%da%a9%d8%b4%db%8c

«شبکه ضربتی پیشگیری از خودکشی» این طرح را زیر پوشش دارد و امیدوار است که بتواند از آمارهرسال فزاینده خودکشی درهلند بکاهد. آماری که در ماه ژوئن گذشته «دفترمرکزی آمار هلند» بیرون داده نشان می دهد که هیچگاه میزان خودکشی اینقدر بالا نبوده است. درسال ۲۰۱۵، ۱۸۷۱ نفر خودکشی کرده اند. در سال ۲۰۱۴ این رقم ۱۸۳۵ نفر و در سال ۲۰۱۳، ۱۸۵۴ نفر بوده است. اینها تفاوت زیادی با آمار سال ۲۰۰۷ دارد که درآن سال ۱۳۵۳ خودکشی ثبت شده بود.

شهرها، استان‌ها و مناطقی که در این طرح مشارکت دارند، میزان خودکشی بالنسبه بالایی دارند. اینکه چه عواملی در این مسئله نقش دارند متفاوت است. درهرمنطقه عوامل خاصی دخالت دارند مثلا دراستان زیلاند مذهب نقش بزرگی دارد درحالیکه در شهرهارلم برعکس آن است. به همین دلیل بایستی برای هرمنطقه روش متفاوتی بکار برده شود.

برای بهینه سازی این رویکرد، درهرمنطقه گروه‌های نجات پزشکی شامل پزشکان، روانکاوان، پرستاران و مدیران گرد هم می آیند تا تجارب‌شان را انتقال دهنند و از همدیگر یاد بگیرند که چه روشی موفق بوده است و چه روشی نبوده است. به آمارهای پژوهشی نگاه می کنند و همچنین دقت می کنند که چرا روشی در جای دیگری بهتر عمل کند.

جان موکنستورم مدیراین شبکه ضربتی می گوید: «ما به تعداد خودکشی‌ها و نیز اقدام به خودکشی‌ها و روش‌های مقابله با آن نگاه می کنیم و بر پایه این آمارها از همدیگر یاد بگیریم.»

او می گوید تیم‌های مراقبت و نجات می توانند فعالتر با افرادی که دارای ریسک بالای تمایل به خودکشی هستند ارتباط داشته باشند مانند مردانی که در سنین میانی بیکار می شوند. درکنار آن، یک کمپین رسانه‌ای شروع شده که فوکوس را برافرادی گذاشته که با فکر و نقشه خودکشی در محیط ما زندگی می کنن، همچنین افراد فامیل، دوستان و همکاران کسانی که رفتار افسرده‌ای را نشان می دهند. اگر آنها چیزی مشاهده می کنند بایستی آنها با این شخص گفت و گو کنند و به او پیشنهاد دهند که کمک حرفه‌ای بگیرند.

درپایان موکنستورم می گوید: «مراقبت به تنهایی ممکن نیست، ما باید همه دست به دست هم بدهیم و دراین زمینه همکاری کنیم.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com