عموماً افراد به طور اشتباه تصور می‌کنند که منظور از اصطلاحاتی مانند “بوچ” و “فمه” برای زنان لزبین، نشان دهنده “کنش‌گر” (فرد فعال‌تر) و یا “کنش‌پذیر” بودن (فرد منفعل‌تر) آنها در رابطه جنسی است که تصوری غلط و نادرست است. در واقع این اصطلاحات، تنها اعلام کننده تیپ ظاهری افراد و برخی از ویژگی‌های رفتاری در بین زنان لزبین می‌باشد.

زمانی‌که یک زن همجنسگرا و یا دوجنسگرا خود را در دسته بندی و تیپ‌های مختلفی مانند بوچ، فمه، لیپ استیک، هارد بوچ، سافت بوچ و دیگر اصطلاحات کم و بیش رایج در میان جامعه زنان اقلیت جنسی قرار می‌دهد، در واقع اشاره به رفتار جنسی خود در سکس نمی‌کند بلکه از ویژگی‌های پوششی و رفتاری که مربوط به هرکدام از این دسته بندی‌هاست سخن میگوید. چه بسا افراد زیادی هستند که علاقه ندارند خود را در دسته بندی‌های اینچنینی قرار دهند و اعتقادی هم به آنها ندارند.
میزان و درجه‌ی کنش‌گر و کنش‌پذیر بودن افراد در رابطه جنسی کاملا سلیقه شخصی و انتخاب فردی آنها است. لزوماً بوچ بودن یک شخص دلیل بر این نیست که فرد مورد نظر از کنش‌پذیر بودن در رابطه لذت نخواهد برد. مثلا اگر زنی به ظاهر فمه است، دلیل بر این نیست که وی علاقه‌ای به کنش‌گر بودن ندارد.

یکی دیگر از کلیشه‌های رایج این است که زنان بوچ تنها و فقط به زنان فمه و زنان فمه تنها و فقط به زنان بوچ علاقه دارند. این درحالی است که سلیقه افراد امری شخصی‌ است. نکته اساسی برای زنان عضو اقلیت جنسی که به زنان دیگر کشش عاطفی و جنسی دارند این است که سعی در شناخت کامل خود، نیازهایشان و علایق شخصی‌شان داشته باشند و بدون اینکه خود را در بند چنین کلیشه‌هایی قرار دهند، آزادانه تصمیم بگیرند که چه چیز باعث شادی و خوشحالی آنها می‌شود.
شاید ظاهری بسیار “دخترانه” دارید و دلتان می‌خواهد شریک‌تان هم مانند شما باشد همچنین شاید خود را بوچ می‌دانید و علاقه به ایجاد رابطه با زنان فمه‌تر از خود دارید، اما همیشه هم دوست ندارید تنها فرد فعال و کنشگر در رابطه جنسی باشید. در هر صورت شما نباید از بیان خواسته‌های خود خودداری کنید.
نیازها و خواست‌های افراد در روابطشان متنوع‌تر از آنچه که شما فکر می‌کنید می‌باشد پس به دنبال آنچه که می‌خواهید بروید زیرا شما مسئول شادی خود در زندگی و روابط عاطفی‌تان هستید و نه کلیشه‌های موجود در ذهن افراد جامعه.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com