چه چیزی باعث می‌شود تا افراد با هم دوست شوند؟

علایق مشترک:
علایق مشترک احتمالا ما را بیشتر از آن‌چه که دوست داریم قبول کنیم، به دوستانمان نزدیک‌تر می‌کند. هنگامی‌که علایق ما تغییر می‌کنند و دیگر نمی‌توانیم چیزی پیدا کنیم که با هم از آن لذت ببریم، به سرعت زمانی که با هم سپری می‌کنیم کاهش پیدا می‌کند. این به این معنی نیست که دیگر برای دوست خود اهمیت قائل نیستیم اما در چنین دوستی‌هایی که هیچ علاقه مشترکی آن‌ها را به هم وصل نمی‌کند، غیرمعمول است که افراد به طور مرتب با هم دیدار کنند.

تاریخچه مشترک:
هیچ چیزی مثل داشتن یک تجربه سخت مشترک افراد را به هم نزدیک نمی‌کند، حتی افرادی که اشتراک کمی با هم دارند. البته اگر این تنها علت ایجاد دوستی باشد در دراز مدت به شکست در دوستی و قطع آن می‌انجامد.

ارزش‌های مشترک:
اگرچه این مورد لزوماً به تنهایی برای ایجاد دوستی کافی نیست اما اگر ارزش‌های طرفین بیش از اندازه متفاوت باشند، داشتن یک دوستی پایدار سخت است.

برابری:
اگر یکی از طرفین در دوستی نیازمند حمایت و پشتیبانی مداوم باشد به طوری‌که فرد دیگری که حامی وی است فرصتی جز تشویق و حمایت از دوست خود نداشته باشد، اگرچه این رابطه قابل توجه و ارزشمند است اما نمی‌توان گفت که این یک دوستی حقیقی است.

چه چیزی دوست بودن را ارزشمند می‌کند؟

تهعد به شادی شما:
یک دوست حقیقی همیشه مایل است تا شادی شما را ارجح‌تر از رابطه دوستی قرار دهد. گفته شده است که “یک نصیحت خوب، مانند رنده شدن گوش است.” (کنایه از سختی، شنیدن نصیحت) اما دوست واقعی از گفتن چیزی که شما نمی خواهید آن را بشنوید، خودداری نمی‌کند. مخصوصا اگر شنیدن آن به نفع شما باشد. هرچند اگر حتی باعث شود تا دوستی شما در خطر آسیب قرار بگیرد. اگر علاقه به شنیدن دروغ دارید یک دوست واقعی، وقتی که اشتباه کرده‌اید در تصحیح شما دلسوزی نشان نمی‌دهد. یک دوست واقعی شما را با مشکل نوشیدن الکل زیادی که دارید‌، رو‌به رو می‌کند درست به همان سرعتی که در مورد یک ضایعه پوستی وخیم در پشت کمرتان به شما خبر می‌دهد یعنی جایی‌که نمی بینید.

اصول اخلاقی:
یک دوست واقعی هرگز تحت هیچ شرایطی از شما نمی‌خواهد تا به نام دوستی، اصول اخلاقی خود را زیر پا بگذارید.

تاثیر خوب:
یک دوست واقعی الهام بخش شما خواهد بود تا بهترین توانایی‌های‌ خود را پرورش دهید. نه این‌که باعث شود تا در چیزهای پست فرو روید.

البته همه‌ی ما ممکن است دوستانی داشته باشیم که تمام این ویژگی‌ها را دارند اما هنوز کاملا حس نمی‌کنیم که دوست ما هستند. به نظر می‌رسد یک فاکتور اضافی دیگر هم وجود دارد و آن جذبه‌ای شبیه به آن چیزی است که افراد را به طور رمانتیک به هم جذب می‌کند. دوستانی که این فاکتور را دارند جداناپذیر و مانند سنگ‌های قیمتی هستنند.

نکته آخر
برای پیدا کردن چنین دوستانی لازم است تا خود شما نیز تبدیل به یک دوست واقعی شوید. دوستی شوید که می‌خواهید داشته باشید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com