روژی کورد: بامداد امروز جمعه ۹ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، سیمون وِی وزیر بهداری سال های دهه ۷۰ فرانسه و از مدافعین سرشناس حقوق زنان در فرانسه، در گذشت.

سیمون وِی که یهودی بود، درسن شانزده سالگی به همراه خانواده اش به اردوگاه های مرگ نازی اعزام شد. پدر، مادر و برادر وی در این اردوگاهها کشته شدند اما وی توانست جان سالم بدر برد.

خانم وِی که از دیدگاه سیاسی، سانتریست بود در دولت ژیسکار دِستن به وزارت بهداری فرانسه رسید. یکی از دلایل اصلی شناخته و قابل احترام بودن وی، فعالیتهای مکرر و مستمر در رابطه با حقوق زنان در فرانسه بود.

او که وکیل دادگستری بود در زمان جنگ الجزایر به دفاع از زنان الجزایری برخاسته بود.

وی در سال ۱۹۷۴، در میان موج گسترده اعتراضات مردسالاران در مجلس شورائی که اکثریت عظیم ان مرد بودند، به دفاع از لایحه «جلوگیری دلبخواهانه از بارداری» دفاع کرد و با رای چپ فرانسه و فقط یک سوم رای نمایندگان راست و میانه رو، قانون او به تصویب رسید.

این قانون قدم بسیار مهمی در احترام به حقوق زنان در فرانسه بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com