ماف نیوز: با گذشت یک سال از بلاتکلیفی سه شهروند کُرد در بازداشت و‌ حبس غیرقانونی، این افراد به اعدام تهدید شدند.

به گزارش مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، «عادل علی‌زاده»، سید «عدنان حسینی» و «میلاد لطفی» که از ۱۲ ماه پیش در بازداشت و بلاتکلیفی در زندان به سرمی‌برند، تهدید شده‌اند که در صورت عدم همکاری با ارگانهای امنیتی در رابطه با «شناسایی اعضای گروههای سلفی»، برای آنها صدور حکم اعدام درخواست خواهد شد.

یک منبع مطلع که نخواست نامش فاش شود، با تایید این خبر گفت: «این افراد که ابتدا به زندان رجایی شهر کرج و بعد از مدتی به بند ۲۰۹ بازداشتگاههای امنیتی اوین منتقل شده‌اند، از سوی وزارت اطلاعات برای اعتراف‌گیری تحت فشار قرار دارند و حتی به درخواست صدور حکم اعدام در دادگاه تهدید شده‌اند. شاکی آنها هم وزارت اطلاعات است.»

از تیرماه ۱۳۹۵ سید عدنان حسینی مغازه دار در بازارچه‌ی مرزی پاوه، عادل علی‌زاده از اهالی روستای شمشیر پاوه حافظ قرآن و‌ فعال مذهبی اهل سنت به همراه میلاد لطفی فرزند یزدان سه فعال اهل سنت پاوه‌ای بازداشت و بعد از انتقال به رجایی شهر و سپس اوین، مستقیما به انفرادیهای ۲۰۹ اوین منتقل شده‌اند.

بازداشتگاه ۲۰۹ یک بازداشتگاه سری و غیررسمی در تهران تحت نظارت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران است که پس از تعطیلی زندان توحید فعال‌تر شده‌ است. این بازداشتگاه، جنب بازداشتگاه اوین در منطقه‌ی اوین تهران مستقر است.

آنها تاکنون تفهیم اتهام نشده‌اند و علیرغم آن که از اتهامات وارده‌ی آنان اطلاع دقیقی در دست نیست، اما به گفته‌ی خانواده‌هایشان، احتمالا این سه تن به خاطر فعالیت‌های مذهبی بازداشت شده‌اند. آنها از یک سال پیش تاکنون نتوانسته‌اند هیچ ملاقاتی با خانواده‌های خود داشته باشند.

نگه‌داری آنها به مدت یک سال در بازداست بدون محاکمه طبق قانون مجازات اسلامی، غیرقانونی محسوب می‌شود. مطابق بند «ح» ماده‌ ۳ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، در قانون آیین دادرسی کیفری فعلی، مدت اعتبار قرار بازداشت موقت در جرایمی که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه کیفری استانها است چهارماه و در بقیه‌ی جرایم که رسیدگی به آن‌ها در صلاحیت دادگاه‌های کیفری عمومی یا اختصاصی است دو ماه در نظر گرفته شده است؛ البته به همان شرط که مدت حبس از حداقل مجازات مقرر قانونی جرم ارتکابی تجاوز نکند. یعنی اگر برای یک جرم ۶ ماه تا ۳ سال حبس در نظر گرفته شده است مدت بازداشت موقت نباید بیشتر از ۶ ماه باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com