بیماری‌های جنسی یا در انگلیسی: (STD) نامی کلی برای بیماری‌های گوناگونی است که از طریق انواع روش‌های جنسی (دهانی، مهبلی، مقعدی) انتقال پیدا می‌کنند. برخی از این بیماری‌ها از روش‌های غیر جنسی نیز منتقل می‌شوند، از طریق سوزن مشترک در معتادان به مواد مخدر تزریقی و یا در زایمان و شیردهی. برخی از این بیماری‌ها، علائم و نشانه دارند و برخی نشانه‌ای نداشته و مدتی نهفته می‌مانند اما به دیگران منتقل می‌شوند.
زنان لزبین نیز به اندازه افراد دگرجنس‌گرا و مردان همجنس‌گرا در خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی قرار دارند. به طور کل انتقال بیماری از راه‌های مختلف رخ می‌دهد:
• تماس مخاطی
• تماس پوستی
• خون قاعدگی
• تبادل مایعات واژینال
• به اشتراک گذاری اسباب بازی‌های جنسی
تلاش برای آگاهی نسبت به بیماری‌های جنسی در زنان لزبین بسیار مهم است زیرا افراد زیادی به غلط باور دارند که این بیماری‌ها از طریق رابطه جنسی بین دو زن منتقل نمی‌شوند. همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی در زنانی که با مردان هم رابطه جنسی برقرار می‌کنند بیشتر از زنانی است که تنها با زنان وارد رابطه جنسی می‌شوند. با توجه به این موارد در می‌یابیم که زنان لزبین نه تنها در خطر ابتلا به بیماری‌های جنسی قرار دارند، بلکه اگر خودشان و یا شرکای جنسی‌ آنها با مردان نیز رابطه جنسی برقرار کنند، این خطر بیشتر هم می‌شود.

پنج بیماری جنسی متداول در بین زنان لزبین
درست است که بیماری جنسی مخصوص لزبین‌ها وجود ندارد اما برخی بیماری‌ها هستند که زنان همجنس‌گرا نسبت به آن‌ها آسیب پذیرتر هستند.

کلامیدیا
یکی از شایع ترین بیماری‌های قابل انتقال از راه‌های جنسی، کلامیدیا است و لزبین‌ها به اندازه زنان دگرجنس‌گرا در خطر ابتلا به آن هستند. این بیماری بوسیله باکتری ایجاد می‌شود و از طریق دهان، واژن یا مقعد گسترش می‌یابد. در صورت عدم درمان، کلامیدیا، می‌تواند به اندام های تولید مثلی زن، از جمله لوله‌های فالوپ، رحم و تخمدان‌ها آسیب برساند.
این بیماری به عنوان “عفونت خاموش” شناخته شده است و علائم آن ملایم هستند. به طوری‌که فرد مبتلا بدون این‌که خود بداند ممکن است دیگران را نیز آلوده کند.
شایع ترین نشانه های کلامیدیا عبارتند از:
• حالت تهوع
• تب
• درد شکمی در پایین شکم
• درد در قسمت پایینی پشت
• تماس جنسی دردناک
• خونریزی بین دوره‌های عادت ماهیانه
خوشبختانه کلامیدیا پیش ازآن‌که این علائم گسترش پیدا کنند با کمک آنتی‌بیوتیک قابل درمان است.

واژینوز باکتریایی یا (BV)
واژینوز باکتریایی در میان زنان لزبین رایج‌تر است و پزشکان هنوز هم مطمئن نیستند که علت آن چیست. به طور معمول واژینوز باکتریایی در زوجین، هر دو زن را آلوده می‌کند. این بیماری زمانی شروع می‌شود که باکتری‌های “بد” در مهبل/واژن از باکتری‌های “خوب” بیشتر می‌شوند. گاهی اوقات این بیماری هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهد اما اکثر زنان علائم زیر را تجربه می‌کنند:
• خارش در ناحیه واژن
• وجود ترشحاتی که بویی شبیه به بوی ماهی می‌دهند.
مانند کلامیدیا، واژینوز باکتریایی نیز می تواند با کمک آنتی‌بیوتیک درمان شود.

 ویروس پاپیلومای انسانی HPV
ویروس اچ‌پی‌وی ویروسی است که بیش‌تر از همه در زمان آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال می‌یابد و می‌تواند منجر به زگیل تناسلی شود. برای این ویروس درمانی وجود ندارد اما یک سیستم ایمنی سالم می‌تواند با عفونت ناشی از این ویروس مبارزه کند و آن را شکست دهد. در اکثر موارد این بیماری هیچ علائمی ندارد و بدن بدون بروز هیچ عارضه‌ای آن را دفع می‌کند. اما همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، در برخی از موارد، انواع خاصی از HPV می‌توانند در قسمت‌های مختلف بدن باعث ایجاد زگیل (توده غیرطبیعی و غیر سرطانی بر روی پوست) و یا زگیل تناسلی شوند. در موارد دیگر، انواع خاصی از HPV می‌توانند ضایعات پیش سرطانی (یعنی نواحی دارای بافت‌های غیرطبیعی) یا سرطان دهانه رحم ایجاد کنند.
این بیماری درمان ندارد اما برای آن واکسنی وجود دارد که در یک بازه شش ماهه، سه مرتبه باید دریافت شود. اگر زنان در سن ۹ تا ۲۶ سالگی این واکسن را دریافت کنند، منجر به حفاظت طولانی مدت از چهار نوع HPV می‌شود.

ویروس‌های هرپس سیمپلکس ۱ و ۲ (۱HSV- وHSV-2)
ویروس‌های هرپس سیمپلکس ۱ و ۲ از مهم‌ترین ویروس‌های بیماری‌زای انسانی هستند. ویروس هرپس سیمپلکس ۱، موجب تبخال لب و از طریق بزاق آلوده منتقل می‌شود البته این ویروس می‌تواند موجب تبخال تناسلی هم بشود اما اغلب تنها لب‌ها را درگیر می‌کند. ویروس هرپس سیمپلکس ۲، نیز موجب تبخال تناسلی می‌شود و از طریق تماس جنسی انتقال پیدا می‌کند. این ویروس‌ها بسیار شایع و مسری می‌باشند.
زنان لزبین به اندازه زنان دگرجنسگرا در خطر ابتلا به این ویروس هستند. اغلب افراد تا لحظه شیوع کامل بیماری هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند. وقتی که بیماری خود را نشان بدهد افراد بر روی ناحیه تناسلی و یا مقعد خود تاول‌هایی را مشاهده می‌کنند. هنگامی‌که این تاول‌ها باز شوند یک زخم دردناک ایجاد می‌کنند که ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا درمان شوند. متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد اما داروهایی وجود دارند که می‌توانند نشانه‌های بیماری را تسکین دهند، از گسترش عفونت پیشگیری کنند، بیماری را کنترل و باعث کاهش درد در فرد مبتلا شوند.

 تریکومونیازیس
این بیماری در واقع ناشی از انگلی است که در طول تماس جنسی منتقل می‌شود. همچنین می‌تواند از طریق تماس ساده با اشیاء مرطوب مانند حوله و لباس‌های مرطوب فرد را مبتلا کند. مطالعات نشان می‌دهد که این بیماری تا حدی خطر انتقال ویروس اچ‌آی‌وی را افزایش می‌دهد.
علائم تریکومونیازیس:
• ناراحتی در هنگام ادرار کردن و رابطه جنسی
• ترشحات واژینال خاکستری، زرد یا سبز با بوی قوی
• خارش و سوزش در ناحیه واژن
تریکومونیازیس می تواند با آنتی‌بیوتیک درمان شود.
بیماری‌هایی که تاکنون بررسی کردیم در میان زنان لزبین شایع‌تر هستند اما بیماری‌های دیگری نیز هستند که زنان لزبین ممکن است به آن مبتلا شوند:
هپاتیت، گونورآ (باکتری ایجاد کننده سوزاک)، ایدز/اچ‌آی وی
پیش‌گیری
اگر یک شریک جنسی ثابت ندارید و یا شریک جنسی شما با افراد دیگر هم رابطه جنسی دارد به طور مرتب تست‌های تشخیص بیماری‌های جنسی را انجام دهید. بهتر است که پیش از ایجاد رابطه جنسی با فردی جدید، هردوی شما آزمایش‌های لازم را انجام دهید. سکس ایمن داشته باشید. از اسباب بازی جنسی مشترک استفاده نکنید.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com