%d8%a2%d9%82-%d8%af%d8%b1%d9%87

 

محلی‌ها می‌گویند استخراج از معدن طلای آق‌دره در آذربایجان غربی سال‌هاست که باعث از بین رفتن مراتع کشاورزی روستاهای اطراف و بیکاری مردم منطقه شده است. روستاییان بیکار خواستار کار در این معدن هستند، اما کارفرما از جذب آنها امتناع می‌کند.

این حواشی برای همان معدنی است که سال ۹۳، چند کارگر آن به دلیل اعتراض صنفی، در ملاء عام شلاق خوردند و واکنش‌های زیادی را بین مردم و برخی مسئولان دولتی برانگیختند.

حالا مردم منطقه خواستار بکارگیری افراد بومی در معدن طلای آق‌دره هستند، ولی بیشتر کارگران معدن روزانه از شهرستان تکاب به آنجا آورده می‌شوند. اهالی روستای آق‌دره مدعی‌اند که استخراج معدن طلا نه‌تنها آنها را بیکار کرده، بلکه آب و هوا را هم آلوده کرده است. سه هفته پیش بود که درگیری بین نیروی انتظامی و مردم روستای «آق‌دره وسط» که در محل معدن با خانواده خود تحصن کرده بودند، باعث شد معدن تعطیل شود تا اهالی روستا و صاحبان معدن شاید بتوانند به توافق برسند.

عباس دن، نماینده کارگران معدن طلای آق‌دره در توضیح حادثه این معدن می‌گوید: سال‌هاست مردم روستاهای اطراف معدن به‌ویژه روستای آق‌دره وسط خواستار کار افراد بیکار روستاهای بومی در معدن هستند و قرار بود مسئولان بعد از انتخابات به اعتراضات مردم روستای آق‌دره رسیدگی کنند، ولی چون اقدامی صورت نگرفت مردم این روستا هفتم خرداد با پرپایی چادری در ابتدای معدن، جلوی کار در معدن را گرفتند. بعد از تعطیلی چند روزه معدن و اصرار کارگران برای شروع کار، مسئولان جلساتی تشکیل دادند و قرار شد مسالمت‌آمیز مشکل را حل کنند.

حمله‌ ناگهانی نیروی انتظامی

او توضیح می‌دهد: روز حادثه رئیس دادگستری شهرستان تکاب، رئیس اماکن، نیروی انتظامی و حدود ۲۰۰ کارگر به دستور رئیس دادگستری در محل حضور داشتند و شرایط خوب پیش می‌رفت، اما متاسفانه به دلایل نامعلوم نیروی انتظامی با افراد داخل چادر درگیر شد و خبر درگیری و ضرب و شتم زن و بچه‌ها به روستای آق‌دره وسط رسید و حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر از روستا به معدن آمدند و درگیری بین طرفین بالا گرفت و روستاییان نیز شیشه‌های ساختمان شرکت و ماشین‌ها را تخریب کردند.

دن با اشاره به پایان یافتن درگیری بعد از حدود سه ساعت، می‌افزاید: به دلیل این حادثه معدن همچنان تعطیل است و فقط ۶ نگهبان در آنجا حضور دارند.
او در ادامه به قول کارفرما در جذب نیروی بومی از اردیبهشت امسال اشاره می‌کند: الان حدود ۴۵۰ کارگر در معدن کار می‌کنند که بیشتر از شهرستان تکاب می‌آیند.

نماینده کارگران با اشاره به درخواست اهالی روستای آق‌دره وسط برای استخدام تمامی افراد بیکار این روستا با قرارداد یکساله، می‌گوید: کارفرما اگر بخواهد تمامی افراد بیکار روستای آق‌دره وسط را جذب کند باید به روستاهای دیگر پاسخگو باشد که این چیزی حدود ظرفیت ۷۵۰ نفر است و صرفه اقتصادی ندارد، مگر اینکه تمامی کارگران را از افراد بومی منطقه جذب کند.

انفجارهای مخرب معدن

خلیل آفتابی، از ساکنان روستای آق‌دره با اشاره به اثرات تخریبی انفجارهای معدن برای زمین‌های کشاورزی می‌گوید: این انفجارها که با سر و صدای زیاد و گرد و غبار فراوان همراه است نه تنها باعث از بین رفتن مراتع کشاورزی و کارهای دامداری روستاییان شده بلکه آب آشامیدنی و هوا را نیز آلوده کرده است.
او در ادامه به کارگران غیربومی معدن که هرروز با چندین اتوبوس و خودرو از شهرستان تکاب به آنجا می‌آیند، اشاره می‌کند: روز حادثه خبر رسید که نیروی انتظامی به زن و بچه‌هایی که در چادر بوده‌اند برخورد کرده  که مردم روستا به سمت معدن رفتند.

برخی نیز می‌گویند جلوگیری کارفرما از اتحاد احتمالی کارگران بومی در آینده، دلیل خودداری او از به‌کار‌گیری کارگران محلی است که خیلی‌هایشان با هم قوم و خویش هستند.

آفتابی با اشاره به درخواست اهالی روستا مبنی بر بکارگیری افراد بومی در کار معدن و با قراردادهای یک‌ساله اضافه می‌کند: ۱۵ سال است که این معدن روی زندگی ما تاثیر گذاشته و باعث بیکاری ما شده، ولی مردم همین معدن با وجود فاصله ۲ کیلومتری با آن در آنجا به‌کار گرفته نمی‌شوند.

یکی از کارگران بومی معدن که نمی‌خواست نامش برده شود به اعتراضات سال ۹۳ کارگران این معدن اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال ۹۳ ما به قراردادهای کوتاه‌مدت یک ماهه خود اعتراض کردیم که متاسفانه حدود ۹ نفر از معترضان به شلاق، ۱۱ نفر به زندان و ۶ نفر به پرداخت جزای نقدی محکوم شدند و این احکام اجرا شد.

او با اشاره به اینکه این معدن فصلی نیست و حتی زمستان‌ها در کارخانه کار می‌کنند، می‌افزاید: بعد از اعتراض کارگران، در سال ۹۳ نیز همچنان قراردادها کوتاه مدت است و تغییری در شرایط رخ نداده است.

گزارش: فرناز به‌نیا

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com