روژی کورد: ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، برای بار اول سیاست کشورش پس از انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور فرانسه در برابر سوریه را به صورتی کاملا واضح آشکار کرد.

مکرون اعلام کرده است که اولویت فرانسه در سوریه مبارزه با تروریسم است نه برکناری اسد از قدرت.

پاریس بارها بر برکناری اسد از قدرت تاکید کرده بود و تاکید کرده بود که «اسد نمی‌تواند آینده سوریه باشد».

خبرگزاری فرانسه طی گزارشی اعلم کرده است که مکرون در مصاحبه‌ای که پنجشنبه ۱ تیرماه ۱۳۹۶ شمسی، هشت روزنامه اروپایی منتشر کردند، مکرون گفته است: «هیچ‌گاه به صورت آشکار نگفتم که کناره‌گیری بشار اشد، پیش شرطی برای همه چیز است زیرا کسی جانشین قانونی و مشروعی برای اسد به من ارائه نداده است!».

رئیس جمهوری فرانسه گفت: «درباره این موضوع، باور من این است که باید نقشه راهی دیپلماتیک و سیاسی وضع شود».

او در مصاحبه خود به سازمان ملل متحد اشاره نکرد که قطعنامه مصوبه سال ۲۰۱۵ آن، مرجعی رسمی برای حل و فصل بحران سوریه به شمار می‌آید.

درباره اولویت‌های کنونی در سوریه، مکرون گفت: «اولویت‌های من روشن است، نخست مبارزه مطلق با همه گروه‌های تروریستی که دشمن ما هستند. ما نیازمند همکاری همگان برای ریشه کن کردنشان هستیم. به ویژه باید با روسیه در این باره همکاری کنیم».

مکرون همچنین بر ضرورت بازگشت ثبات به سوریه تاکید رد و گفت: «من نمی‌خواهم سوریه به کشوری شکست خورده تبدیل شود».

او خطوط قرمزی را که در دیدار ماه مه خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده بود را تکرار کرد و گفت: «اسلحه شیمیایی و ضرورت رسیدن کمک‌های برش دوستانه، اولویت‌های من هستند».

او تاکید کرد که در صورت استفاده از اسلحه شیمیایی در سوریه «فرانسه دست به اقدام نظامی خواهد زد، حتی اگر در این اقدام تنها باشد». او توضیحی درباره روشی که می‌خواهد دیگران را مجبور به احترام به این حضوض قرمز کند، ارائه نداد.

شماری از شخصیت‌های اپوزیسیون سوریه، این سخنان مکرون را محکوم کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com