روژی کورد: مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان، روز چهارشنبه ۳۱ خرداد طی مصاحبه ای با شبکه خبر فرانس ۲۴، در اربیل بر انجام حتمی رفراندوم استقلال کوردستان تاکید کرد.

بارزانی با اشاره به مخلفتهای احتمالی با برگزاری رفراندوم استقلال کوردستان گفت: “هر تلاشی برای جلوگیری از آن می‌تواند به “جنگی خونین” بینجامد.”

این سخنان رئیس اقلیم کوردستان پس از آن می آید که علی خامنه ای در دیدار با حیدارالعبادی، بدون اشاره به رفراندوم کوردستان گفته بود: “جمهوری اسلامی به‌عنوان همسایه، با برخی زمزمه‌ها مبنی بر برگزاری همه پرسی برای جدایی یک بخش از عراق مخالف است و دامن زنندگان به این موضوع را مخالفان استقلال و هویت عراق می‌داند.”

بارزانی متاکدانه گفت: ” تصمیم درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان را قطعی خواند و گفت، همه‌پرسی برنامه‌ریزی‌شده در زمان مقرر برگزار خواهد شد.”

رئیس اقلیم کردستان همچنین نسبت به مقاومت احتمالی دولت مرکزی در برابر برگزاری همه‌پرسی هشدار داد. به گفته او، چنانچه بغداد بخواهد به حریم هوایی اقلیم تعرض کرده یا نیروی نظامی به این منطقه اعزام کند، کردها ساکت نخواهند نشست.

رئیس اقلیم کردستان در ادامه سخنان خود تصریح کرد که پیشنهاد دولت ترامپ برای تعلیق همه‌پرسی را نپذیرفته است. بارزانی در عین حال هشدار داد، هر گونه تلاشی برای به تعلیق در آوردن همه‌پرسی، می‌تواند به “فاجعه” و “جنگی خونین” بینجامد.
بارزانی همچنین تأکید کرد که تمام تلاش‌اش را برای رسیدن به توافق با دولت حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، به کار خواهد بست. او در عین حال مخالفت خود را با “مذاکرات در پشت درهای بسته” اعلام کرد.

همچنین طی اخباری که از سوی رسانه های نزدیک به پارت دمکرات کوردستان منتشر شده است، مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کوردستان؛ درخواست دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا برای به تاخیر انداختن انجام رفراندوم استقلال کوردستان را نیز رد کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com