درون‌گرایی یا برون‌گرایی، یک صفت شخصیتی است که مشخص می‌کند یک فرد انرژی خود را از کجا دریافت می‌کند؟ از بودن با افراد دیگر؟ یا از تنهایی و در خلوتِ خود بودن؟ برون‌گرایی در تمایل به بیرون‌رفتن، پرحرفی، و رفتار پر انرژی نمایان می‌شود، در حالی که درون‌گرایی بیشتر در رفتار انفرادی وخویشتن‌داری آشکار می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که در اکثر جوامع حدود یک سوم جمعیت درون گرا هستند.

برای درک بهتر این مفاهیم می‌توانیم ویژگی‌های عمومی درون‌گراها و برون‌گراها را با هم بررسی کنیم. البته این ویژگی‌ها عمومی هستند و هر فرد درون‌گرا و برون‌گرایی لزوماً تمام آنها را دارا نیستند و تنها برای درک بهتر در این نوشتار بیان شده‌اند. افراد درون‌گرا، ترجیح به تنهایی دارند. از جمع‌های جدید استقبال زیادی نمی‌کنند. معمولاً تمرکز بالایی دارند. عموماً به کتاب خوانی علاقه زیادی دارند. به نوشتن خاطرات علاقه‌مند هستند. حریم شخصی و اطلاعات شخصی برایشان اهمیت دارد و دوستان محدود با روابط عمیق دارند.
افراد برون‌گرا علاقه‌مند به وقایع پیرامون خود هستند. اهل عمل و پیش‌قدمی در کارها هستند. از تعامل و ارتباط با دیگران انرژی می‌گیرند. به سادگی دوستان جدید پیدا می‌کنند. اطلاعات شخصی خود را به سادگی با دیگران قسمت می‌کنند و رویکرد سریع الوصول را بیشتر ترجیح می‌دهند.

اعتماد به نفس در افراد ارتباطی با برون‌گرایی و درون‌گرایی آنها ندارد و یک فرد برون‌گرا هم به اندازه یک فرد درون‌گرا ممکن است با کمبود اعتماد به نفس مواجه شود. همین‌طور برخلاف تصور عام مردم افراد درون‌گرا، افسرده نیستند و درون‌گرایی یک فرد دلیلی بر این مسئله نیست که وی را افسرده بدانیم. هیچکس به‌طور کامل درون‌گرا و برون‌گرا نیست. در هر لحظه معین نگرش غالب می‌تواند تحت نفوذ موقعیت قرار گیرد. به عنوان مثال، شخصی که طبیعتاً درون‌گراست ممکن است در موقعیتی که اساساً مورد علاقه اوست مردم‌آمیز و اجتماعی شود.

اگر ما درون‌گرایی و برون‌گرایی را مانند یک محور تصور کنیم، هر شخص بسته به ذات و گرایش‌هایش به یک سمت از این محور بیشتر تمایل دارد. به عبارتی درجه درون‌گرایی یا برون‌گرایی هر فرد به سمتی کم یا زیاد است. در صورت بروز افراط گرایانه درون‌گرایی و برون‌گرایی در افراد، ما با دو شخصیت ناهنجار مواجه می‌شویم که اولی به صورت اختلال اسکیزوفرنی و دومی به صورت اختلال هیستری ظاهر می‌شود.
اسکیزو‌فرنی—درون‌گراتر—درون‌گرا—میان‌گرا—برون‌گرا—برون‌گراتر__هیستری
تعداد افراد مبتلا به هیستری و اسکیزوفرنی البته بسیار کم است و اکثریت مردم در میان این طیف جای دارند. عده‌ای نزدیکتر به قطب نهایی درون‌گرایی و گروهی نزدیکتر به قطب نهایی برون‌گرایی هستند. و عده زیادی هم هر دو جنبه‌ برون‌گرایی و درون‌گرایی را به صورت متعادل دارا می‌باشند که اصطلاح آمبی‌وِرت (ambivert) به آنها اطلاق می‌‌شود.

راه‌های ارتباط با ما:
پیامک در تلگرام
کانال تلگرام
اینستاگرام
فیس بوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com