روژی کورد: برخی از ناظرین سیاسی معتقدند که در صورت عدم وجود فشارها و بحرانهای خارجی پیش روی جمهوری اسلامی، علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، با وجود تنش فراوان بین وی و حسن روحانی، حاضر به پذیرش مجدد وی نبود.

طی چند روز گذشته، تنش های بین خامنه ای و حسن روحانی و فصل الخطاب قرار دادنهای مکرر این دو، به اوج رسیده است.

حسن روحانی، شامگاه چهارشنبه، ۲۴ خرداد، در مراسم افطار با گروهی پزشک، بار دیگر تاکید کرد که مردم ایران در انتخابات «مهم‌ترین مطالبات سیاسی و اجتماعی خود را با صدای رسا اعلام کردند».

سخنان حسن روحانی در جواب سخنان خامنه ای می آید که “انتخابات ریاست جمهوری را تنها انتخاب «یک فرد» از میان نامزدها دانسته، نه آری گفتن به برخی موضوعات” عنوان نموده است.

علی خامنه ای طی نشستی دیگر با سران سه قوه، با حالتی مضحک حسن روحانی را فصل الخطاب قرار داده و می گوید: “آقای روحانی مواردی ذکر کردند که باید این کار بشود، باید آن کار بشود؛ مخاطب این بایدها کیست؟ خود ایشان، نه هیچ ‌کس دیگرد”.

علی خامنه ای طی این نشست در روز دوشنبه گفته بود: «این که گفته شد مردم به این موضوع آری گفتند، درست نیست، نه، مردم فقط افراد را انتخاب کردند. باید مراقب بود، این تقسیم کردن‌ها و بگومگوها از کار مشترک ملت ایران بیرون نیاید.»

روحانی طی این نشست همچنین گفت: «کمتر کشوری در دنیا سراغ دارم که مردم همه حرف خود را در دوران انتخابات با صدای بلند بزنند.»

وی اضافه کرد: «مردم در کشورهای دیگر از بین نامزدها فردی را برمی گزینند، اما این که در اجتماعات بزرگ مهم‌ترین مطالبات سیاسی و اجتماعی خود را با صدای بلند و رسا اعلام کنند جزء افتخارات جمهوری اسلامی است.»

موضع گیری خامنه ای و روحانی بر ضد یکدیگر در حالی صورت می گیرد که حسن روحانی پس از انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور گفت: “همه ما رهبر را دوست داریم، یک وقت فکر نکنید کسی ۱۰۰ درصد رهبر را دوست دارد اما ما ۹۶ درصد”.

حسن روحانی با اشاره غیرمستقیم به کارشکنی های رهبر جمهوری اسلامی بر سر راه رئیس جمهوری گفت: “امام اول شیعیان خطاب به مردم گفته که اگر فردی را به عنوان حاکم برگزینید «من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود»”.

وی در ادامه افزود: “ما خیلی از اسلام فاصله گرفته ایم”.

علی خامنه ای، قبلا به حسن روحانی هشدار داده است که نباید تجربه سال ۱۳۵۹ تکرار شود و جامعه دوقطبی شود.

مقصود خامنه ای از تجربه سال ۵۹، اشاره به ابولحسن بنی صدر، رئیس جمهوری وقت جمهوری اسلامی می باشد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com