آیت الله هادی غفاری از روحانیون تندرو اول انقلاب در مصاحبه ای که اخیرا با نشریات داخلی داشتند در مورد رخداد های اول انقلاب و محاکمات عجولانه آن دوران میفرمایند:
«من هیچ نقشی در دستگیری آقای هویدا نداشتم. او را از دژبانی آوردند به قصر. من وقتی در دادگاه انقلاب هویدا را دیدم رنگش پریده بود. من او را در دادگاهش دیدم که آقای آذری قمی دادستان انقلاب بود، آقای محمدی گیلانی به عنوان رییس دادگاه عمل می‌کرد و پرونده‌خوانی هم با آقای خلخالی بود. من هیچ گونه دخالتی در پرونده هویدا نداشتم. فقط در دادگاه نشسته بودم، تماشاچی بودم. فقط آن‌بار که دیدمش رنگش پریده بود،‌ ترسیده بود.
در دادگاه باز بود و محاکمه نیمه علنی بود،‌ لابد در عکس دیدید که ۳۰۰-‌ ۲۰۰ نفر نشسته‌اند، یکی هم من بودم. منتها چون مورد احترام جامعه بودم من را جلو نشاندند. یک آدم عادی نبودم که بروم آن انتها و سرپا بایستم. بالاخره مردم برای من حرمت قائل بودند.»
کتاب خاطرات آیت الله خلخالی، حاکم شرع آنزمان در این مورد خاص صحت گفته های آقای غفاری را تایید نموده و خلخالی خود به تنهایی مسولیت قتل و یا اعدام هویدا را بر گردن گرفته است (صفحات٣٨٠-۴٢٠).
هویدا همانقدر شایسته اعدام (از دید موافقان این مجازات) بود که خلف های وزیر او در دربار حاکمان قبلی و بعدی. امیر کبیر، قائم مقام، منصور، هویدا و حتی رجایی وزیرانی کشته شده از یک قماش و نگرش اند. هر چند قاتل شاهی باشد، یا ملایی کور و یا گروهکی متعصب.
اما مشکلی که در واکاوی حقیقت به چشم میخورد، شایعات قریب به واقعیتی است از نزدیکان و دست اندرکاران دادگاه فرمایشی شادروان امیرعباس هویدا به گوش میرسد.
دکتر یزدی که خود دستی در آن دوران داشتند، قتل هویدا را در حین برگزاری دادگاه و قبل از صدور حکم اعدام(حتی توسط دادگاهی ناصالح) به گردن آیت الله غفاری انداخته است. این نکته احتمالا مورد استفاده در کتاب “معمای هویدا” از دکتر میلانی نیز واقع شده است. حتی در بند کردن هویدا به فرمان شاه و بوسیله ارتشبد ازهاری نکته دیگری است که در ملاحظه نیامده است.
آیت الله هادی غفاری که این روزها سعی در دوری گرفتن از خشونت دارند اقدامانی نظیر سیلی زدن به بازرگان ، کتک زدن و فحاشی به نمایندگان مجلس و احتمالا قتل هویدا را در پرونده خود دارد و به خاطر همین روحیه افراطی گری خود ۳ بار شورای نگهبان او را فاقد صلاحیت شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی تشخیص داد! آقای غفاری در انتخابات سال ٨٨ از حامیان مهدی کروبی بوده است و پس از آن هم در حضور کروبی به توهین به رهبری و مسئولین نظام می پردازد. ایشان هم اکنون از طرفداران آزادی بیان و دمکراسی و حقوق بشر گردیده است.
و اینچنین برگی از تاریخ کشور همچنان ناخوانا یا تحریف شده باقی مانده است.
درست آزمایی اعترافات آقای خلخالی، ابرام در بیگناهی آقای غفاری از سوی خودشان و اظهارات شاهدان در این محاکمه خشونت بار، به جز با تشکیل کمیته حقیقت یاب تقریبا محال است، پس تا زمان تشکیل کمیته حقیقت یاب قتل هویدا را به گردن دستگاه امنیتی سنگال می اندازیم!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com