لطفا این نوشتار را با چشمانی نگران بخوانید چرا که اشک‌های شما در روزی که حوادث تلخ و دردناک به وقوع پیوسته‌اند فایده‌ای ندارند!

آیت‌الله سیستانی از مراجع بزرگ شیعه اخیرا در صحبت‌هایش پیرامون وحدت میان مذاهب شیعه و سنی گفته‌اند که : «نگویید «برادران ما اهل سنت» بلکه بگویید «جان ما اهل سنت».» ما ناچاریم که این گفتار را به هرحال ستایش کنیم. مسئله بسیار جدی است. آقای سیستانی در متن حوادث و نبردهای مذهبی‌ای هستند که در صورت فعال شدن‌شان در ایران به مراتب مخرب‌تر و خطرناک‌تر خواهند بود. با تاسف بسیار باید گفت بخش قابل توجهی از جمعیت اقشار مذهبی مسلمان در ایران، چه سنی و چه شیعه، به شدت متاثر از شانتاژهای تبلیغاتی گروه‌های تندرو بوده و هستند. بازار به میان کشیدن حوادث نامعلوم مربوط به صدر اسلام، موج‌سواری بر توهین‌ها به شخصیت‌های مقدس گروه‌های مذهبی به شکل قابل توجهی داغ است. البته باید در نظر گرفت که ما تا چه حد برای جان انسان‌ها اهمیت قائل می‌شویم و مثلا بروز درگیری‌های خونین چقدر برای ما دردناک خواهد بود. شاید لازم به یادآوری باشد که حتی اگر یک انسان هم قرار باشد در معرض چنین خطری قرار بگیرد، ریسک بزرگی است. جدا از کاشته شدن تخم کینه و از نیمه راه برگشتن آن دسته از افرادی هم که به سمت عقلانیت گام برداشته‌اند، خود مسئله‌ی امنیت مردم و در پی آن شدت گرفتن تبعیض‌های رفتاری، موارد قابل توجهی هستند.

این ویدئو مراسمی را نشان می‌دهد که در آن کودکی که قطعا به بلوغ فکری کافی نرسیده است تا بداند که چه می‌گوید، به زبان فارسی به شخصیت‌های اهل سنت صریحا توهین می‌کند و حضار هم با شور و شوق فراوان برای او دست می‌زنند. کودک می‌گوید: «بمیر سنی» و دیگران برای او دست می‌زنند. در آخر هم یک آخوند را نشان می‌دهد که طی مراسمی موسوم به جشن مرگ «عایشه» کیکی را که به زبان عربی بر روی آن نوشته شده است «عایشه در آتش» با چاقو می‌برد. جالب است که ویدئو ظاهرا از یک تلویزیون مربوط به گروه‌های اهل تسنن که به زبان فارسی است پخش شده است. مجری این تلویزیون به خوبی از این آب گل‌آلود در راستای تحریک احساسات هموطنان اهل سنت استفاده می‌کند و مردم را به مقاومت برعلیه این رفتار فرا می‌خواند.

پراکندگی جمعیت مذهبی در ایران و بافت سنتی آن همانطور که گفته شد لزوم برخورد با این‌گونه رفتارها را به روشنی نشان می‌دهد. این درست است که در یک جامعه‌ی آزاد هیچ ایرادی ندارد که هرکسی دیدگاهش را بیان کند. ولو نسبت به گروه‌های مذهبی توهین‌آمیز باشد. با این حال دوقطبی خطرناک شیعه و سنی در کشوری مثل ایران را باید در نظر گرفت. کشتارهای فجیع شیعیان در پاکستان توسط سنی‌های افراطی دقیقا دست‌پرورده‌ی چنین رفتارهایی است. آیا این عاقلانه است که به چنین افرادی اجازه داده شود وضعیت ایران هم به آن سمت برود؟ همان کودک که در ویدئوی مذکور پای میکروفن رفته بود می‌تواند قربانی چنین رویکردهایی بشود. کودکی که باید مشغول بازی و آموختن فنون لازم برای ساختن مراحل بعدی زندگی‌اش باشد. چنین رویکردهایی البته چندان تازگی ندارند اما اخیرا ظاهر شدن‌شان در جامعه‌ی ایران شتاب گرفته است. باید با این رفتارها برخورد شود. مثلا همان زمان که آقایی موسوم به «دانشمند» بر منبر نصیحت نشسته بود و ضمن توهین به شخصیت‌های اهل سنت می‌گقت همه‌ی اهل سنت «حرامزاده» هستند باید با او برخورد می‌شد.

لذا مسئولین مملکت باید سخنان آیت‌الله سیستانی را که در نزدیکی حوادث دلخراش برخاسته از اختلاقات مذهبی زندگی می‌کند جدی‌تر بگیرند. حتی لازم است ماده‌ها و تبصره‌های قانونی برای مجازات دامن زدن به این اختلاف‌ها تعیین شوند چرا که با وجود فتاوی متعدد مراجع شیعه در زمینه‌ی حرام بودن توهین به مقدسات اهل سنت، این رفتارها در حال رشد یافتن هستند. بدون شک گروه‌های تندروی اهل سنت نیز از این اقدامات استقبال می‌کنند تا مردم را بشورانند. فراموش نکنیم که دورتادور ایران را کشورهایی با حکومت‌های اهل سنت فراگرفته‌اند و جدای از آن، جمعیت بسیاربزرگی از مردم ایران هم سنی هستند. بنابراین این آتش را هرکه برافروزد، دودش به چشم همه، ازجمله خودش هم خواهد رفت.

لذا در راستای پیشگیری از قوت گرفتن گروه‌های تندرو، رشد افراط‌گرایی و درنهایت بروز درگیری‌های بدفرجام مذهبی و حفظ امنیت کشور بهتر است در این زمینه با چنین افرادی برخورد بشود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com