در ساعات پایانی رای‌ گیری برخی کانال‌های تلگرامی طرفدار روحانی اعلام می‌کردند:

“تنها ۵۵ دقیقه تا پایان رای گیری باقیست. بعد از ساعت ۱۲ هیچ رایی گرفته نمی‌شود.
اگر بیش از ۵۰ نفر در صف منتظر هستند به هیچ وجه به شورا رای ندهید. اجازه دهید مردمی که منتظرند بتوانند در ریاست جمهوری رای دهند.
این را بلند در صف‌های رای گیری اعلام کنید تا مردم آگاهانه انتخاب کنند”

حامیان مستقیم و غیرمستقیم کاندید بنفش! که قرار بود با یک برگِ رای چهارساله که اوج فعالیت سیاسی‌شان در طول هرچهار سال است، آن هم برگی که از چندین فیلتر و سانسور عبور کرده بود، که حتی به دلیل توجیه عملِ به ظاهر فعالانه سیاسیِ خود، زمین و زمان و دوست و دشمن را به هم دوخته بودند و به گمان خامِ خود که تحت تاثیر بمباران تبلیغات و وعده های کذب قرار گرفته بودند، حتی حاضر نشدند کمی‌ گرمای بهاری هوا را تحمل کنند و فقط یک روز در چهار سال را از تفریح و خوشگذرانی روز جمعه خود بگذرند و زودتر به پای صندوق‌های خود بروند تا این داستان جالب و خنده دار در ساعات پایانی رای گیری برایشان بوجود نیاید.

در اعتراض‌های میلیونی و خیابانی اوکراین که به نتیجه انتخابات بود، معترضین چندین روز و شب در سرمای استخوان سوز در خیابان ها مانند و به خانه نرفتند و خواسته خود را مطالبه کردند، اما در ایران طرفداران بنفش، که در روزهای قبل برای همراه کردن تحریمی‌ها، چنان القا می‌کردند که در صورت پیروز نشدن کاندیدای خود، آخر‌الزمان می شود و مردم ایران قتل عام می‌شوند، گرمای ملایم بهاری و تفریح و دورهمی‌ها، داغی و شور و هیجانات کاذب روزهای قبل را از آنان رُبود و کارشان در پایان شب به چه کنم چه کنم افتاد و بی‌خیال شوراهای خود شدند.
مردمی که به قول خودشان از ناچاری بین بد و بدتر انتخاب کردند، اما چِنان در عکس‌های خود خوشحالی و شادمانی می‌کردند که گویا انتخابی بین ایده آل‌هایشان بوده، در صورتی که زمانی شخصی از روی ناچاری حرکتی را انجام می‌دهد، بعد از آن چندان احساس خوشایندی ندارد و به وَجد نمی‌آید و شادمانی نمی کند و عکس‌های خود را در اینستاگرام و تلگرام برای دیگران منتشر نمی کند. اما آن فیگورها در عکس‌هایشان کجا و آن فیگورهای رای استیصالی کجا.
با این تفاسیر، نه تنها روحانی برایشان گزینه‌ای بین “بد و بدتر” نبود که حتی در راستای منافع طبقاتی‌شان، بهترین گزینه بوده و در شآن آنهاست. خلایق هرچه لایق.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com