یکی از اساسی‌ترین راه‌های حفظ حریم شخصی و امنیت آنلاین، استفاده از VPN، به محض اتصال به اینترنت است. VPN کوتاه شده Virtual Private Network به معنی شبکه خصوصی مجازی است، و در واقع سرویسی است که ترافیک اینترنت شما را امن نگاه می‌دارد و از مانیتورینگ آنلاین جلوگیری می‌کند. هر چند از vpn برای دور زدن فیلتر‌هایی که دولت وضع می‌کند، نیز می‌توان استفاده کرد.

برای تصور این شبکه خصوصی مجازی، تونل دو طرفه‌ای را از کامپیوتر یا موبایل یا لپ‌تاپ خود به سمت کامپیوتر سرور VPN در نظر بگیرد، بصورتیکه که هیچ شخصی قادر به دیدن داخل تونل نباشد. در این حالت اطلاعات در امنیت کامل به سمت کامپیوتر سرور، و از سرور به سمت دستگاه شما ارسال و دریافت می‌شوند.

در واقع بدین صورت خواهد بود : ترافیک اینترنت شما از طریق vpn، بین دستگاه شما و کامپیوتر سرور، رمزنگاری می‌شود. در اینصورت حتی اگر بسته‌ها بین راه بدست شخصی بیافتند هم قابل خواندن نیستند. سپس درخواست شما از کامپیوتر سرور به سرور مقصد، برای مثال سرور‌های گوگل یا هر سرور دیگر، ارسال می‌شوند، جواب این درخواست به سمت کامپیوتر سرور VPN ارسال می‌شود، و این اطلاعات دوباره بصورت رمزنگاری شده به کامپیوتر شما ارسال می‌شوند.

همانطور که در بالا توضیح دادیم در این حالت مقصد شما، برای مثال سرور‌های گوگل، موقعیت اصلی شما را نخواهند داشت; فرض کنید کامپیوتر شما در ایران است و سرور VPN در کانادا، در اینحالت درخواست‌های شما از کامپیوتری که در کانادا است برای سرورهای گوگل ارسال شده و جواب به آن بازخواهد گشت. و از طرف دیگر، با رمزنگاری اطلاعات‌تان از طریق vpn، شخص خارجی، برای نمونه هکر، ISP و غیره قادر به خواندن اطلاعات شما نخواهد بود.

ادامه مطلب…

از VPN چه استفاده‌هایی می‌بریم

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com