روژی کورد: بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه (۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ شمسی، طی نشست خبری خود در رابطه با قصد ترکیه برای احداث دیوار در مرز مشترک با ایران گفت: «مقامات ترک ما را در جریان این ایده قرار دادند و این دیوار در منطقه صفر مرزی نیست و در درون عمق خاک ترکیه است».

روز ۱۹ اردیبهشت نیز خبرگزاری دولتی ایرنا از قول یک “منبع آگاه” در وزارت خارجه ایران نقل کرده بود که جمهوری اسلامی ایران از قصد ترکیه برای ساخت دیوار مرزی مطلع است و از آن استقبال می‌کند، “ولی معتقد است هر اقدام مرزی از سوی آنها باید با اطلاع تهران باشد”.

قاسمی ضمن تأکید بر اهمیت “ثبات و امنیت مرز” برای جمهوری اسلامی ایران، افزود: «از هر اقدامی که بتواند به ثبات مرزهای دو کشور کمک کند، استقبال می‌کنیم و امیدواریم نهایتا در یک چارچوب با هماهنگی بیشتر صحبت کنیم».

قاسمی همچنین افزود: ساخت دیوار مرزی می‌تواند مانعی در برابر قاچاق کالا از ترکیه به ایران باشد. به گفته او، با توجه به ورود سالانه دو میلیارد دلار منسوجات قاچاق از مرزهای ترکیه به ایران، “ما حتی تشویق می‌کنیم این اتفاق زودتر بیفتد”.

اما ترکیه برای ساخت دیوار مرزی با ایران اهداف دیگری را دنبال می‌کند. مقابله با نیروهای مسلح حزب کارگران کوردستان (پ‌ک‌ک) هدف اصلی ترکیه در احداث این دیوار مرزی است.

شنبه گذشته نیز خبرگزاری آناتولی ترکیه با استناد به سخنان ارگون توران، رئیس اداره تأسیسات مسکونی وابسته به نخست‌وزیری این کشور، از آغاز عملیات ساخت “دیوار ۱۴۴ کیلومتری” در مرز ترکیه با ایران خبر داده بود. به گفته این مقام ترکیه، قرار است مرحله اول ساخت این دیوار شهریور ماه سال جاری (۱۳۹۶) پایان یابد.

به گفته ارگون توران، در طول این دیوار حایل مرزی ۱۵ دروازه تردد با شیشه‌های ضد گلوله ساخته می‌شود. این مقام ترکیه عرض دیوارها را ۲ متر و ارتفاع آنها را ۳ متر عنوان کرده بود که با سیم خاردار نصب‌شده بر روی آن به چهار متر می‌رسد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com