Image result for ‫نمایندگان فراکسیون اهل سنت‬‎

 

جامعه اهل سنت ایران، که در بیش از ۱۴ استان کشور مستقرند در طول قرن ها زندگی مشترک با سایر هم میهنان ایرانی، از وفادارترین ساکنان ایران سربلند بوده اند و در مقاطعی از تاریخ و حساس ترین صحنه ها، برای حفظ کیان سرزمین مادری شان از هیچ تلاش و ایثاری فروگذار ننموده اند. متاسفانه بی تدبیری غالب حکومت های مرکزی ایران موجب شده است شرایط زندگی اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت در کشور نامناسب شده و عمده شاخص های توسعه در عرصه های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی وسیاسی در این مناطق پائین تر از حد انتظار و درمقایسه باسایر مناطق کشور، عقب مانده تر باشد. این امر موجبات نارضایتی در بین مردم و تعمیق فاصله بین آنان و حکومت را فراهم نموده است.
انعکاس این نارسایی ها و مشکلات و مطالبات طبیعی، انسانی، قانونی و مشروع جامعه اهل سنت طی سی و نه سال گذشته در نظام جمهوری اسلامی – که خود را پرچمدار عدالت اسلامی می داند- از طرق مختلف و مکرر به استماع رهبران و مراجع تصمیم گیری کشور، انتقال داده شده است اما متاسفانه در موارد متعدد، هنوز شکاف های عمیق و گسترده ای بین انتظارات و اقدامات انجام گرفته به چشم می خورد. در این مدت آنچه محور مطالبات و انتظارات جامعه اهل سنت کشور قرار گرفته، اصول قانون اساسی به عنوان میثاق ملی ایرانیان و میثاق نامه های بین المللی در خصوص رعایت حداقل حقوق شهروندی بوده است . در طول سالهای طی شده دلسوزان , علما, نمایندگان و فعالین اهل سنت هر کدام به نوبه ای تلاش کرده اند نارسایی ها و تبعیضات موجود در کشور را به هر طریق ممکن به گوش مسئولین امر برسانند . از آنجایی که متاسفانه اهل سنت تقریبا هیچ امکانی جهت مشارکت در برنامه های رسانه ی ملی نداشته و ندارند تا بتوانند صدای خود را به گوش مسئولین برسانند و همچنین به دلیل عدم صدور مجوز برای روزنامه ها , نشریات و احزاب سیاسی اهل سنت , لذا نوشتن نامه تنها مسیر و راهی بوده است که اهل سنت از طریق آن زبان به سخن گشوده و درد و رنج خود را در قالب کلمات به مخاطبان بلند مرتبه ی نظام اعلام نموده اند . در سالهای گذشته بیش از ۲۳ نامه از سوی علماء , نمایندگان فراکسیونهای اهل سنت مجلس , فعالین مدنی و عقیدتی و زندانیان در بند برای رهبر جمهوری اسلامی , روسای جمهور ایران , روسای مجلس و سایر مقامات دولتی و حکومتی ارسال شده است و در تمامی آنها تنها خواسته ی نگارندگان اجرای اصول قانون اساسی و اصل برابری برای همه ی شهروندان بوده است . اما متاسفانه به جز موارد بسیار اندک هیچگاه به این تقاضاها جوابی داده نشده است . در عوض در موارد بسیاری با نگارندگان نامه ها برخوردهای اشکار و پنهان امنیتی و قضایی و قهری انجام پذیرفته است . بسیاری از نمایندگانی که در فراکسیونهای اهل سنت مجلس سعی در بیان مشکلات اهل سنت داشته اند و اقدام به نامه نگاری به رهبر و بقیه ی مسئولین نموده اند به عناوین مختلف در دوره های بعد رد صلاحیت شده و از ورود مجدد به مجلس بازمانده اند . این نمایندگان از سوی هیات‌های اجرایی وزارت کشور و هیات نظارت شورای نگهبان با استناد به «بند ۱ ماده ۲۸ قانون انتخابات یعنی عدم التزام عملی به اسلام و جمهوری اسلامی» و «بند ۳ ماده ۳۰ قانون انتخابات یعنی وابستگی تشکیلاتی و هواداری احزاب، سازمان‌ها و گروه‌های غیر قانونی» رد صلاحیت شده اند .
آیت الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران و نیز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین هیچگاه پاسخ و واکنشی به نامه‌ها و درخواست‌های فراکسیون اهل سنت مجلس و علماء و فعالین اهل سنت نداده‌ اند . حسن روحانی و علی لاریجانی روسای جمهور و مجلس شورای اسلامی کنونی نیز در مواردی از طریق مشاوران یا معاونین خود به پاسخگویی پرداخته اند .
تعدادی از این مکاتبات با موضوعات و نتایج آن به شرح ذیل بوده است .

نامه ی نمایندگان اهل سنت مجلس به رهبری (بیست و نهم فروردین ۱۳۸۳)
در این نامه نمایندگان اهل سنت در مجلس شورای اسلامی خطاب به رهبری ایران از وی خواستار بررسی وضعیت فرهنگی , اقتصادی و مذهبی مناطق اهل سنت و احقاق حقوق شهروندان سنی مذهب طبق قانون اساسی و بر اساس اصل مساوات و عدالت شده اند . همچنین در این نامه نمایندگان از رهبری خواسته اند نسبت به اجرای اصول قانون اساسی خصوصا اصول ۱۵ و ۱۹ تمهیدات لازم به کار گرفته شود .
وضعیت : بدون پاسخ
نامه نمایندگاه اهل سنت مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی (سوم تیرماه ۱۳۸۷)
نمایندگان اهل سنت مجلس در سوم تیر ۱۳۸۷ در نامه‌ای به محمدحسین صفارهرندی وزیر ارشاد اسلامی نوشتند که «روزنامه کیهان و فرج الله سلحشور» با «طرح مطالبی بی‌پایه و اساس» که «دال بر ناآگاهی یا غرض‌ورزی» و «ترجیح دیدگاه‌های یهود بر عقاید اهل سنت» به «تمام مسلمانان اهل سنت اهانت» کرده‌اند. نمایندگان اهل سنت مجلس همچنین خواهان «تذکر» وزارت ارشاد به سلحشور و روزنامه کیهان و چاپ «پاسخ اهل سنت در روزنامه کیهان» شدند.
وضعیت : وزیر ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد اما نه به نامه نمایندگان اهل سنت مجلس پاسخی داد و نه تذکری به روزنامه کیهان داد.صفار هرندی خودش در فاصله میان ریاست دفتر سیاسی سپاه پاسداران و رسیدن به وزارت ارشاد اسلامی دولت احمدی‌نژاد، نزدیک به یک دهه سردبیر آن بود.
– نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی نژاد (هفدهم تیرماه ۱۳۸۷)
در ۱۷ تیر ۱۳۸۷ نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به محمود احمدی نژاد نسبت به تصویب و ابلاغ «اساسنامه شورای دولتی برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل‌سنت» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعتراض کردند.
نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی در نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد نوشتند که ” پس از تصویب اساسنامه شورای دولتی برنامه‌ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت ریاست جنابعالی که می‌بایست با حضور علمای اهل سنت و خبرگان آنها و یا حداقل با همفکری و هم‌اندیشی نمایندگان اهل‌سنت در مجلس انجام می‌شد اعتراضات بسیاری از سوی علما و مسئولان مدارس دینی کتباً و شفاهاً به نمایندگان اعلام شده‌است که ما لازم دیدیم مطابق سوگندی که یاد کرده‌ایم اعتراض خودمان رادر این باره اعلام داریم و خواستار لغو و یا تجدید نظر درباره این مصوبه که درعمل قابل اجرا نیست باشیم.”.
وضعیت : بدون پاسخ
– نامه نمایندگان اهل سنت مجلس به محمود احمدی نژاد و درخواست رفع ممنوعیت ساخت مسجد اهل سنت در تهران (مرداد۱۳۸۷)
در مرداد ۱۳۸۷ نمایندگان اهل سنت در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد خواهان رفع ممنوعیت ساخت مسجد اهل سنت در تهران، پایتخت جمهوری اسلامی، شدند.نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی درنامه خود به محمود احمدی نژاد نوشتند که “یکی از مسائل و معضلات دیرپای شهروندان اهل سنت در پایتخت جمهوری اسلامی ایران، فقدان مساجد اختصاصی است که بتوانند برابر اصول مصرح قانون اساسی از جمله اصول دوازدهم و نوزدهم، در آن‌ها به انجام شعایر خود، مطابق فقه مذاهب اربعه بپردازند و این امر در مقاطعی از زمان باعث مراجعهی نمازگزاران به برخی نمازخانه‌های متعلق به سفارتخانه‌های خارجی می‌شد که البته زیبندهی مکانت شهروند ایرانی و نیز در شأن نظام جمهوری اسلامی نبود.”
وضعیت : بدون پاسخ
– نامه نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی به محمود احمدی نژاد در اعتراض به تخریب و مسجد و حوزه علمیه ابوحنیفه عظیم‌آباد زابل (بیست و پنجم شهریور۱۳۸۷)
اعضای فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی روز ۲۵ شهریور ۸۷ در سومین نامه به محمود احمدی نژاد مجازات عاملان تخریب مسجد و حوزه علمیه امام ابوحنیفه عظیم‌آباد زابل را خواستار شدند.آن‌ها در نامه خود خطاب به محمود احمدی نژاد نوشتند ” وقوع این حادثه نظر به حرمت مسجد و قداست مدرسه دینی و بی‌حرمتی به کتاب قرآن، ما نمایندگان اهل سنت را به شدت نگران کرده‌است»، و از او خواستند تا «به نمایندگی از مدیریت عالی نظام، مسئولان محلی را به تسامح، سعه صدر و مدارا با شهروندان زابلی دعوت کند”.نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم همچنین از محمود احمدی نژاد خواستند تا «طی دستوری قاطعانه، از چنین اعمالی جلوگیری و از ریختن آب به آسیاب دشمن » ممانعت کند و “نسبت به مجازات عاملان چنین حوادث ضد وحدت اقدام و از مردم منطقه با ایجاد راهکارهای لازم دلجویی شود”.
وضعیت: بدون پاسخ
– نامه نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی به کاندیداهای ریاست جمهوری و بیان مطالبات اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ (نهم خرداد ۱۳۸۸)
فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم در نهم خرداد ۸۸ و در آستانه انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در نامه به «کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری» خواهان «تامین خواسته‌های قانونی اهل سنت کشور در کابینه آینده» شد.در این نامه، نمایندگان اهل سنت در مجلس همچنین فهرستی از مطالبات اهل سنت را منتشر کرده و خواهان «حذف نگاه امنیتی نسبت به اقلیت‌های دینی و مذهبی» و «بازبینی مصوبه ۶۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد نحوه اداره حوزه‌های علمیه اهل سنت»، « اجرای اصل ۱۲ قانون اساسی که ناظر بر نوعی خودگردانی مذهبی در حد اختیارات شوراها برای اهل سنت»، «صدور مجوز ساخت مسجد اهل سنت در تهران»، و «فراهم کردن بسترهای لازم جهت تدریس، آموزش و توسعه سایر مذاهب مصرح در قانون اساسی در کنار مذهب رسمی کشور» شدند.آن‌ها تاکید کردند که باید «معارف اهل سنت هم‌شان معارف اهل تشیع در کلیه مقاطع تحصیلی در مناطق سنی‌نشین کشور امکان آموزش و تبلیغ داشته باشد و برای دانش‌آموزان و دانشجویان اهل سنت منحصرا از کتب و معارف آنان در کنکور و سایر مناسبت‌ها استفاده و سوال طرح شود.»فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم در نامه خود خطاب به «کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری» همچنین خواهان «تلاش برای ایجاد زمینه مناسب جهت دستیابی به فرصت‌های برابر در انتخابات و تحقق اصل حق انتخاب و انتخاب شدن، رفع تبعیض و گزینش‌های سلیقه‌ای اهل سنت در دستگاه اداری و استخدامی کشور» شده و تاکید کردند که «به کارگیری نخبگان و مدیران اهل سنت در مدیریت کلان به ویژه در سطح کابینه دهم» و «معرفی حداقل یک یا دو وزیر اهل سنت به مجلس» و استفاده از «شایستگان اهل سنت در سطوح معاونت وزرا و استانداری‌ها» و «پیگیری اصل تشنج‌زدایی در سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی به ویژه تلاش برای وحدت عملی و احترام متقابل در کشورهای چند مذهبی» از جمله مطالبات اهل سنت ایران است.

– نامه ۳۰۰ تن از علماء و روحانیان اهل سنت کردستان به رهبری (هفده آذرماه ۱۳۸۸)
بیش از ۳۰۰ تن از عُلما و مدرسین علوم دینی در کردستان در نامه ای سرگشاده همزمان با سفر آیت الله خامنه ای به این استان نسبت به طرح “ساماندهی مدارس دینی اهل سنت” اعتراض کردند. آنها این مصوبه را نقض آشکار قانون اساسی جمهوری اسلامی، به‌ ویژه‌ اصل ۱۲۲و نیز نمونه‌ی آشکاری از نقض حقوق بشر و اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر توصیف کردند . این طرح در سال ۱۳۹۵ از سوی دولت بر اساس مصوبه شماره‌ ۶۱۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره‌ی ساماندهی مدارس علوم دینی اهل سنّت ایران و به منظور “کنترل مدارس دینی” تصویب شد.
وضعیت : بدون پاسخ

– نامه سرگشاده جمعی از علماء و سران طوایف اهل سنت به رهبری (نهم دی ماه ۱۳۸۹)
در این نامه اعلام شده است که با تاسف فراوان یک جریان تند رو داخلی , فعالانه و غیرکارشناسانه مشغول توطئه های متعدد علیه اهل سنت میباشد و وضعیت به چنان حدی رسیده است که جامعه اهل سنت از خود انتقاد کرده و میپرسد که آیا در اختیار کردن سیاست سعه ی صدر به خطا نرفته است ؟ در ادامه این نامه علماء و سران طوایف اهل سنت به تبعیضات عمدی و سهوی بی شماری که به جامعه ی اهل سنت روا داشته میشود اشاره نموده و این سوال را مطرح نموده اند مگر اهل سنت ایران چه انتظار بی جایی داشته اند که اینچنین مورد ظلم واقع میشوند ؟
وضعیت : بدون پاسخ

– نامه نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس به محمود احمدی نژاد و درخواست مجوز برگزاری نمازهای عید فطر و قربان (دوم شهریور۱۳۹۰)
در دوم شهریور ۱۳۹۰ نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس در نامه‌ای به محمود احمدی نژاد خواهان فراهم نمودن امکان برگزاری نماز عید فطر برای اهل سنت در تهران شدند.آن‌ها خطاب به احمدی نژاد نوشتند «به پیوست درخواست هیات امنای نمازخانه‌های اهل سنت غرب تهران (صادقیه) درخصوص فراهم نمودن زمینه برگزاری عبادات دهه آخر ماه رمضان (لیالی قدر) و نماز‌های تراویح و برگزاری عید سعید فطر با توجه به جمعیت زیاد اهل سنت در تهران(صادقیه)» ارسال می‌شود، و از رئیس دولت خواستند تا دستور «همکاری و مساعدت» برای برگزاری نماز عید فطر اهل سنت را به «استاندار تهران و دیگر مسئولین ذیربط» صادر کند.
وضعیت : بدون پاسخ . علیرغم این درخواست نمایندگان مجلس اجازه ی برگزاری نماز عید فطر به شهروندان اهل سنت تهران داده نشد .

– نامه سرگشاده فعالان اهل سنت به آیت الله خامنه ای در اعتراض به تبعیض مذهبی (بیست و ششم شهریور۱۳۹۰ )

همزمان با برگزاری کنفرانس ” بیداری اسلامی ” در تهران جمعی از نمایندگان و فعالان اهل سنت ایران در نامه ای خطاب به رهبری، نسبت به اعمال تبعیض علیه پیروان این مذهب اسلامی در این کشور، اعتراض کردند . این نامه برخی از فشارهای اعمال شده بر پیروان مذهب تسنن را برشمرده و تاکید کرده است ” فشار بر علمای اهل سنت برای کنترل و مدیریت مدارس دینی اهل سنت افزایش یافته است. برخی از علمای اهل سنت از جمله مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی رهبر مذهبی اهل سنت مردم سیستان و بلوچستان نه تنها از کشور که بلکه حتی از استان نیز ممنوع الخروج می باشند.” آنها همچنین گفتند :” بسیاری از فعالان اهل سنت در آیینه بهتان به جرم های واهی دستگیر و زندانی می شوند. دلسوزان اسلام و پیروان سنت نبوی اجازه ترویج دین مبین اسلام و تبلیغ مذهبی در مناطق اهل سنت را ندارند و بسیاری از مبلغین دینی دستگیر و زندانی شده اند. ممانعت غیر قانونی از برگزاری نماز عید فطر اهل سنت در تهران و برخی از کلان شهرهای کشور، و محکومیت اخیر حافظ قران آقای محمد اسماعیل ملازهی داماد مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، به جرم جاسوسی برای بیگانه مثال واضحی از فشار روزافزون بر اهل سُنت و رهبران مذهبی آنها می باشد.”.

وضعیت : بدون پاسخ
– نامه مجدد نمایندگان فراکسیون اهل سنت مجلس به محمود احمدی نژاد ( هشتم آبان ۱۳۹۰)
به دلیل آنکه نامه ی ۲ شهریور ۱۳۹۰ نیز چون دیگر نامه‌های فراکسیون اهل سنت به مقام‌های حکومتی و دولتی بی پاسخ ماند در ۸ آبان ۱۳۹۰ اعضای فراکسیون نمایندگان اهل سنت مجلس در «نامه مجدد» به رئیس دولت نوشتند که به رغم «بی‌جواب ماندن» نامه قبلی «در رابطه با فراهم نمودن زمینه برگزاری نماز جمعه و اعیاد جامعه اهل سنت در تهران» و «با توجه به عدم ارسال جوابیه و ضرورت رفع موانع و مشکلات فراروی برگزاری نماز جمعه و عیدسعید قربان» از رئیس دولت می‌خواهند تا طی دستوری به «استاندار تهران ودیگر مسئولان ذیربط» همکاری و مساعدت لازم برای برگزاری نماز‌های جمعه و نماز عید قربان در نمازخانه‌های خانگی اهل سنت تهران را صادر کند.
وضعیت : بدون پاسخ
– نامه سرگشاده فراکسیون اهل سنت مجلس به رهبری (بیست و هشتم آذر ۱۳۹۰)
در ۲۸ آذر سال ۱۳۹۰ نمایندگان اهل سنت مجلس شورای اسلامی نامه‌ای سرگشاده به رهبری نوشتند و خواهان رفع تبعیض از اهل سنت، لغو محدودیت‌های مذهبی ایجاد شده برای اهل سنت، و صدور اجازه ساخت مسجد در تهران شدند.نمایندگان اهل سنت مجلس هشتم در نامه سرگشاده خود به رهبری یادآوری کرده‌اند که بارها از «برابری و برادری» سخن گفته و از همین رو از او خواستند تا با «تشکیل کمیته ویژه‌ای» علاوه بر اجرای اصول معطل مانده و اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی, به تبعیض و محدودیت‌ها علیه اهل سنت پایان دهد . همچنین ایشان از رهبر جمهوری اسلامی خواستند تا با صدور دستور «بازنگری قانون اساسی» و «اصلاح اصل ۱۱۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی» ممنوعیت کاندیداتوری اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری را لغو کند.
وضعیت: بدون پاسخ

-نامه جمعی از نخبگان اهل سنت به رهبری (سوم مهرماه ۱۳۹۱)
نگارندگان این نامه که گروهی از نخبگان و تحصیلکردگان و دانشگاهیان اهل سنت را شامل هستند ضمن بر شمردن حضور مستمر و دلسوزانه ی اهل سنت در تمامی دوران تاریخ ایران و تعصب ملی به ایران و خاک کشورشان , به گوشه ای از محدودیتها , آزارها و تبعیضهای روا داشته شده به اهل سنت نیز اشاره نموده و درخواستهای خود را در ۷ ماده به رهبری خاطر نشان نموده اند . این خواسته ها شامل موارد ذیل بوده است . آزادی در انجام امور مذهبی به استناد اصول ۱۲ ,۱۵,۱۹, ۲۰ و ۲۳ قانون اساسی , بررسی عادلانه ی قضایی در مورد محکومان اهل سنت طبق اصل ۳۷ قانون اساسی , رعایت برابری و برادری در میان شهروندان کشور برابر اصل ۲۰ قانون اساسی , امکان مشارکت اهل سنت در رسانه ی ملی برابر اصل ۷۵ قانون اساسی ,حضور منصفانه کمی و کیفی اهل سنت در میان اعضاء مجلس شورای اسلامی , مجلس خبرگان , مجمع تشخیص مصلحت , شورای نگهبان و سایر نهادهای دولتی و حکومتی و فراهم نمودن امکان کاندیداتوری افراد شایسته اهل سنت در انتخابات ریاست جمهوری .
وضعیت : بدون پاسخ

-نامه علماء اهل سنت بلوچستان به رهبری برای آزادی مولوی نقشبندی و همراهان (بهمن ۱۳۹۱)
در این نامه جمعی از علماء برجسته ی اهل سنت بلوچستان از رهبری خواسته اند تا شرایط آزادی مولوی نقشبندی , حاج ملک محمد آبادیان و فرزندان و همراهانشان را فراهم سازد . ایشان در این نامه متذکر شده اند که کلیه ی اتهامات وارد شده به مولوی نقشبندی و هراهان ایشان کاملا بی اساس بوده و تنها انگیزه های سیاسی باعث بازداشت و صدور حکم برای ایشان بوده است .
وضعیت: بدون پاسخ
-نامه ی جمعی از نمایندگان ادوار اهل سنت مجلس شورای اسلامی (هشتم مرداد۱۳۹۲)
در این نامه نمایندگان ادوار اهل سنت مجلس شورای اسلامی خطاب به دکتر حسن روحانی , رئیس جمهور ایران, از وی خواسته اند که از نیروهای شایسته , متخصص و مجرب اهل سنت استفاده نماید . نمایندگان از دکتر روحانی درخواست کرده اند که با عمل به تعهدات خود در دفاع از قانون مداری و برآورده کردن مساوات همه ی اقشار و اقلیتهای قومی و مذهبی ایران به اعتماد ملت شریف ایران و واگذاری سکان اداره کشور به وی پاسخ دهد .
وضعیت : پاسخ شفاهی از سوی مشاور امور اقلیتها

-نامه ۱۱۴ نفر از زندانیان اهل سنت زندان رجایی شهر به دکتر حسن روحانی (دهم شهریور ۱۳۹۲)
در این نامه ۱۱۴ تن از زندانیان عقیدتی-سیاسی اهل سنت واقع در سالن ۱۰ زندان رجایی شهر کرج ضمن محکوم کردن توهینهای مکرر به عقاید و مقدسات اهل سنت در سطح منابر و رسانه عمومی ابراز امیدواری کرده اند که با انجام پیگیریهای مقتضی راه بر چنین اعمال و برخوردهای منزجر کننده بسته شود . همچنین ایشان از رئیس جمهور خواسته اند تا با پادرمیانی مانع از اجرای احکام اعدام تعدادی از فعالین و طلاب دینی اهل سنت که تنها به دلیل اعتراض به توهینهای انجام شده به مقدسات و اعتقادشان بازداشت و محکوم گشته اند شود . به گفته ی نگارندگان این نامه تمامی دادگاهها برای این فعالین تنها در چند دقیقه برگزار شده و آنها از داشتن وکیل مدافع و هرگونه دفاع محروم بوده اند .
وضعیت: بدون پاسخ
نامه سرگشاده ی بیش از ۴۳۰ جوان اهل سنت کشور در اعتراض به برخوردهای امنیتی (سوم شهریور ۱۳۹۳)
در این نامه بیش از ۴۳۰ تن از جوانان اهل سنت ایران از مناطق مختلف کشور نسبت به ممانعت ها و برخوردهای امنیتی نیروهای انتضامی و امنیتی استان سیستان و بلوچستان اعتراض نموده اند و خواستار پیگیری این مشکل از سوی مسئولان مربوطه شده اند .

-نامه مولانا عبدالرحمن چابهاری به رهبری در خصوص نمازخانه پونک (دوازده مرداد۱۳۹۴)
در این نامه مولانا عبدالرحمن چابهاری , امام جمعه اهل سنت چابهار و مدیر مدرسه دینی جامعه الحرمین , خصاب به رهبری ضمن محکوم کردن تخریب نمازخانه پونک تهران اظهار امیدواری کرده است که رهبری دستور پیگیری و رسیدگی سریع به این قضیه را بدهد . وی در این نامه تخریب نمازخانه پونک را از سوی برخی مسئولان تنگ نظر و متعصب و برخلاف منویات رهبری و مخالف مصالح کشور دانسته است .
وضعیت: بدون پاسخ

نامه سرگشاده مهندس جلال محمود زاده ,نماینده ی مهاباد در مجلس شورای اسلامی , به رئیس جمهور (دهم شهریور ماه ۱۳۹۵)
در این نامه مهندس جلال محمود زاده از رئیس جمهور خواسته است تا صدای جوانان تحصیلکرده مهاباد را بشنود . در این نامه ایشان با گلایه از دولت به دلیل عدم اعتناء و توجه به بیکاری و نبود شغل , درآمد و مسکن برای جوانان تحصیلکرده با مدارک تحصیلی عالیه و همچنین استخدام گسترده افراد غیر بومی در پتروشیمی مهاباد علیرغم وجود تخصص مربوطه در شهرستان خواستار اجرایی نمودن بیانیه ۱۰ ماده ای در رابطه با اقوام و مذاهب و توجه بیشتر هیات دولت به این منطقه شده است .

-نامه ی فراکسیون نمایندگان اهل سنت به رئیس جمهور (اول آبان ۱۳۹۵)
در این نامه نمایندگان فراکسون اهل سنت مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور خواسته اند که در ترمیم کابینه از نخبگان اهل سنت استفاده شود . در این نامه نمایندگان متذکر شده اند که بیش از ۸۰% اهل سنت کشور در انتخابات ریاست جمهوری گذشته به وی و برنامه ی ارائه شده رای داده اند . نمایندگان در این نامه ضمن اشاره به بیانیه ی اقوام و مذاهب روحانی که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ منتشر شد از وی درخواست کرده اند که در ترمیم کابینه در مسند سه وزارتخانه آموزش و پرورش , فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان از نیروهای نخبه اهل سنت استفاده نماید .
وضعیت : پاسخ از سوی مشاور امور اقوام

-نامه مولانا عبدالحمید به رهبری و اعلام نگرانی در خصوص اعدام محکومان اهل سنت (سیزده اسفند۱۳۹۵)
در این نامه مولانا عبدالحمید , امام جمعه زاهدان و مدیر حوزه علمیه مکی زاهدان , خطاب به رهبری به احتمال وجود دستور رئیس قوه ی قضاییه مبنی بر تسریع اعدام زندانیان اهل سنت ابراز نگرانی کرده است و خواستار تدبیر رهبری در این مورد شده است . لازم به ذکر است که دستور تسریع اعدام زندانیان اهل سنت تخت جرایم مواد مخدر زمانی صادر شده است که چندی پیش از آن قانون حذف اعدام در مورد محکومین حامل مواد مخدر در مجلس شورای اسلامی تصویب و لازم الاجرا شده بود . بسیاری از اهل سنت شامل این قانون شده و حکم اعدام آنها لغو شده بوده است که با دستور غیر مترقبه ریاست قوه ی قضائیه مواجه شده اند .
وضعیت : بدون پاسخ

-نامه اعتراضی نمایندگان فراکسیون اهل سنت به رئیس مجلس در مورد توهین کریمی قدوسی (چهاردهم اسفند ۱۳۹۵)
فراکسون اهل سنت مجلس در این نامه خطاب به علی لاریجانی , رئیس مجلس شورای اسلامی , خواستار برخورد با جواد کریمی قدوسی ,نماینده ی مشهد در مجلس شورای اسلامی, شده اند . ایشان طی این نامه خواهان برخورد با جواد کریمی قدوسی به خاطر سخنان توهین آمیز او نسبت به خلفای راشدین در نماز جمعه مشهد و به مناسبت درگذشت حضرت فاطمه (س) شده اند . این نمایندگان سخنان کریمی قدوسی را توهین به بزرگان دین , خلفای راشدین و مقدسات اهل سنت دانسته و سخنان وی را تفرقه افکنانه دانسته اند .
وضعیت : دستور رئیس مجلس جهت تشکیل کمیته ی نظارت بر رفتار نمایندگان و محکومیت کریمی قدوسی در این کمیته

-نامه فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی به رئیس مجلس در خصوص توهین شبکه ی ولایت به مولانا عبدالحمید (سی فروردین ۱۳۹۶)
در این نامه فراکیون اهل سنت مجلس خطاب به علی لاریجانی خواستار پیگیری توهین شبکه ولایت به مولانا عبدالحمید از طریق مسئولین قضایی و امنیتی شده اند . در این نامه تاکید شده است جامعه اهل سنت ایران که در استان های مختلف مرزی و غیرمرزی با قلب‌های مملو از عشق به وطن علی‌رغم برخی مرارت ها و مشکلات، بخشی ازملت ایران بوده و در شادی و غم هموطنان خود شریک اند و قطره ای از اقیانوس بی‌بدیلمردم ایران کهن هستند تاکنون جز به محور اعتدال و دوری از تفرقه افکنی نرفته‌اند وهرگز نیز نخواهند رفت. شبکه تفرقه افکن و انگلیس مآب موسوم به “ولایت”که کاری جز آسیب زدن به وحدت از طریق تحقیر، توهین و هتاکی و تحریک مردم ندارد، اخیرادر برنامه‌ای سراسر هتاکی یکی از بزرگترین علمای مورد احترام مردم شیعه و اهل سنت کشورمحور اعتدال گرایی و خیرخواهی جناب شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید (حفظه الله) را موردتاخت و تاز قرار داده و هرچه را اربابان انگلیسی و صهیونیست مجریان برنامه تلویزیونولایت دیکته نموده بودند بیان و قلب میلیون‌ها اهل سنت ایرانی و میلیون‌ها شیعه حامیاعتدال و دوستی و همدلی در ایران را جریحه دار کردند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com